اجاره سرویس طلا؛ چهره دیگری از کاهش قدرت خرید زوج‌های جوان

گران بودن سرویس‌های طلا باعث شده است که تعداد زیادی از عروس‌ها به بدلیجات فروشی‌ها مراجعه کنند

معمولا طلا به افرادی اجاره داده می‌شود که ضامن یا معرف آشنا و معتبر داشته باشند-MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

گران شدن قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که برخی زوج‌های جوان، به اجاره کردن طلا از طلافروشی‌ها روی بیاورند. آنان گاه مجبور می‌شوند علاوه بر پرداخت مبلغ اجاره سرویس طلا، معادل قیمت واقعی آن سفته و چک تضمینی پیش طلافروشان به ودیعه بگذارند. 

از رواج خرید قسطی طلا زمان زیادی نمی‌گذرد؛ پدیده‌ای که در ابتدا باعث شگفتی بسیار بود اما گران شدن روزبه‌روز قیمت طلا باعث شد خیلی زود مسئله‌ای عادی تلقی شود. پس از گذشت چند سال از این موضوع، حالا خبر می‌رسد که برخی نوعروسان سرویس طلا اجاره می‌کنند.

 این خبر را ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اعلام کرد و گفت که در برخی شهرستان‌ها طلا اجاره می‌شود. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: «در سال‌های گذشته برخی مردم برای تازه عروس‌ها از طلافروشان طلای قسطی می‌خریدند، اما با تشدید سقوط قدرت خرید مردم، پدیده اجاره طلا رواج یافته است.»

در گزارشی که تجارت نیوز منتشر کرده است، برخی فعالان بازار طلا گفته‌اند که معمولا طلا به افرادی اجاره داده می‌شود که ضامن یا معرف آشنا و معتبر داشته باشند. ضمن اینکه زوج‌های جوان گاهی مجبور می‌شوند برای اجاره یک شب سرویس طلا به اندازه ارزش واقعی آن سفته بدهند. 

پیش‌تر خبرگزاری ایلنا به نقل از زرگرهای خیابان ۱۵ خرداد تهران گزارش داده بود که فروش زیورآلات یک‌سوم سال‌های قبل شده است و اگر کسی برای خرید طلا مراجعه کند، هدفش پس‌انداز و حفظ ارزش دارایی‌ است. به همین دلیل بیشتر آنان به دنبال شمش طلا یا طلای آب‌شده می‌آیند.

در این گزارش، زرگرهای تهرانی اعلام کرده‌اند که گران بودن سرویس‌های طلا باعث شده است که تعداد زیادی از عروس‌های تهرانی برای خرید سرویس زیورآلات به بدلی‌فروشی‌ها مراجعه کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوعروسان سرویس‌های اجاره‌ای طلا یا سرویس‌های بدلی شبیه طلا را برای مراسم عروسی و عقد خود تهیه می‌کنند. مراسمی که در فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه‌ دارد. قدرت و سیطره آداب و رسوم در فرهنگ ایرانی در کنار فشار اجتماعی باعث می‌شود زوج‌های جوان صورت خود را با سیلی سرخ نگه‌ دارند. 

گسترش فقر، مشکلات اقتصادی و بحران اشتغال در ایران وضعیتی را ایجاد کرده است که بسیاری از جوان‌ها به ناچار یا از تشکیل زندگی مشترک منصرف شوند یا به ریسمان‌هایی مثل اجاره سرویس طلا چنگ می‌زنند. این در حالی است که مسئولان ایران با هدف افزایش جمعیت مدام جوان‌ها را به ازدواج تشویق می‌کنند.

چندی پیش اعظم کریمی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان، اعلام کرد که ۳۳ درصد جوان‌ها به دلیل مشکلات جاری به ازدواج تمایلی ندارند.