لاریجانی: نمی‌توان با ۴۰ درصد آرا، قانون اساسی دیگری را جایگزین کرد

رئیس سابق مجلس می‌گوید مردم پای صندوق نمی‌آیند و الان، زمان تغییر قانون اساسی نیست

شورای نگهبان، صلاحیت علی لاریجانی برای نامزدی ریاست جمهوری را رد کرد- عکس از ایرنا

علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفته است: «الان زمان تغییر قانون اساسی نیست. تغییر قانون اساسی نیاز به جمعیتی عظیمی از مردم دارد. باید حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم بیایند پای صندوق رای دهند. شما الان چنین شرایطی را حس می‌کنید؟ فعلا چنین شرایطی مهیا نیست»

علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شده بود، اما شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد. حتی بر اساس آمار رسمی جمهوری اسلامی، مشارکت مردم در این انتخابات، کمتر از هر دوره دیگر بوده است.

علی لاریجانی، که فعلا مشاور رهبر جمهوری اسلامی است، افزوده است:« مشروعیت نظام باید از پشتوانه معقول برخوردار باشد. می‌توان گفت ما این را گفتیم، هر کسی می‌خواهد گوش کند یا نکند. بله، شما مختارید بگویید اما اگر مردم نپذیرند، همراهی نمی‌کنند و پایداری ندارد. ۹۸ درصد مردم به قانون اساسی موجود رای دادند. نمی‌توان با ۴۰ درصد آرا، قانون اساسی دیگری را جایگزین کرد. اصلا صلاح نیست.»

بحث تغییر قانون اساسی، سال‌هاست که مطرح است اما انجام چنین کاری مشروط به تصویب دو سوم نمایندگان و تایید رهبر جمهوری اسلامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاریجانی در همین باره گفته است: «باید در باره‌اش بیندیشیم و وضع هسته‌ای به نتیجه بینجامد، تورم کاهش یابد، رونق اقتصادی ایجاد شود که چند سال طول می‌کشد. اگر تیم اقتصادی منسجمی سر کار بیایند و بفهمند کجا را باید حل کنند و برای رای بعدی تلاش نکنند و چه بسا بگویند همین چهار سال هستند و اصلاحات انجام دهند، خدا کمک می‌کند رای دور بعد را هم بگیرند، اما اگر بخواهند زمان بخرند، به آن اصلاحات نمی‌رسند. معقول این است که مردم باید شرایط بهتر را بچشند، سپس اصلاحات قانون اساسی انجام شود.»

او که پس از حملات ماه‌های اخیر به خود و دیگر اعضای خانواده‌اش از جمله صادق لاریجانی، رئیس اسبق قوه قضاییه، عملا به حاشیه سیاست در جمهوری اسلامی رانده شده، همچنین در باره احتمال تاسیس یک حزب سیاسی گفته است:« ممکن است اما الان باید نظرات مطرح شود تا نقد کنند. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، دچار انشعاب و… می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. حزب نیازمند پیوند ایدئولوژیک و فکری است که باید پایه‌های آن را بپذیرند، وگرنه تخریب می‌شود. در غیر این صورت مثل خیلی از احزاب ما تبدیل به دورهمی می‌شود. باید افراد سیاسی که دور هم جمع می‌شوند، بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم.»

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به کسانی که او را «شریک وضع موجود» می‌دانند، گفته است: «این‌ها که می‌گویند شریک، کدام یک از کاندیداهای موجود شریک نظام نبودند، این کاندیداها از کره مریخ آمده‌اند؟ یکی ۴۰ سال در قوه قضاییه بوده، دیگری در شورای عالی امنیت ملی بوده که این قطعنامه‌ها در دوره او صادر شده، کدام‌ یک نبودند؟ یا همین مفاسدی که امروز علنی شده، مربوط به یکی، دو سال است؟ در سال‌های گذشته هم بوده و قوه قضاییه رسیدگی می‌کرد. اینکه توپ را به میدان دیگری می‌اندازند، خنده‌آور است که انگار یک‌ سری در غلتان از کره مریخ آمده‌اند، با عده‌ای که اینجا بودند باید رقابت کنند.»