مشاور امنیت ملی کاخ سفید: تلاش برای ارعاب روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنیم

دیدار جیک سالیوان با مسیح علینژاد در رابطه با توطئه ربودن او از خاک آمریکا انجام شد

CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه یکم مردادماه با مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی دیدار کرد.

سالیوان پس از این دیدار در یک توییت نوشت که «تحت تأثیر شهامت و حمایت بی‌باکانه» مسیح علینژاد از مردم ایران و به‌ویژه زنان و  کسانی که در ایران بی‌گناه در بازداشتند قرار گرفته است. او همچنین نوشت که آمریکا هر نوع تلاش برای ارعاب روزنامه‌نگاران و کنشگران را محکوم می‌کند.

مسیح علی‌نژاد نیز پس از این دیدار در توییتر خود نوشت: «در دیدار ۳۰ دقیقه‌ایمان خواستار آن شدم که ایالات متحده مذاکرات با جمهوری اسلامی را، که شهروندانش را می‌کشد و می‌رباید، متوقف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواسته است که به همه صداها از جمله اپوزیسیون ایرانی در تماس باشد.

در روزهای گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز با این روزنامه‌نگار دیدار کرده است. مسیح علینژاد همچنین با تعدادی از سناتورهای آمریکایی در مورد سرکوب اعتراضات مردمی در ایران و لزوم توقف مذاکره با رژیم تهران صحبت کرده است.

این دیدارها پس از آن انجام شد که روز ۱۳ ژوئیه وزارت دادگستری آمریکا و دادستانی منهتن کیفرخواستی در رابطه با توطئه ربودن میسح علینژاد از خاک آمریکا را منتشر کردند. در متن این کیفرخواست آمده است که چهار مامور امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم در دو سال گذشته یک برنامه تعقیب و مراقبت از علینژاد را با استخدام یک کاراگاه خصوصی اجرایی کرده بودند.

جمهوری اسلامی همواره روزنامه‌نگاران در داخل و خارج کشور را هدف ارعاب و حمله خود قرار داده است. سازمان اطلاعات سپاه در مهرماه ۱۳۹۸ روح‌الله زم، روزنامه‌نگار تبعیدی ساکن فرانسه را با اجرای یک برنامه امنیتی به عراق کشاند و از آنجا به ایران منتقل و او را اعدام کرد. مسیح علینژاد پس از انتشار کیفرخواست دادستانی گفته بود که او آرزو می‌کرد که کاش ماموران امنیتی فرانسه نیز از روح‌الله زم مراقبت کرده بودند.