جزئیات عملیات شکست‌خورده وزارت اطلاعات برای ربایش مسیح علی‌نژاد

چگونه تیم ربایش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای ربایش مسیح علی‌نژاد و انتقال او به ایران برنامه‌ریزی کرده بود

چهار نفر از اعضای تیم ربایش وزارت اطلاعات به رهبری علیرضا شاهواروقی فراهانی معروف به "حاج علی" نفر بالا سمت راست - (FBI)

سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ (۱۳ ژوییه ۲۰۲۱)، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار جزئیات توطئه وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی ایران برای ربایش و انتقال مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان و خبرنگار ایرانی ساکن نیویورک، را منتشر کرد.

بر اساس آنچه این وزارتخانه و همچنین دادگستری نیویورک در رابطه با این توطئه اعلام کردند، چهار عضو ارشد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به نام‌های علیرضا شاهواروقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری با همکاری یک ایرانی ساکن ایالات متحده آمریکا به نام نیلوفر بهادری‌فر، در حال برنامه‌ریزی برای ربایش مسیح علی‌نژاد در شهر نیویورک و انتقال او از طریق دریا به ونزوئلا بودند تا از آن‌جا به ایران منتقل شود.

(تصویری از صفحه موبایل کیا صادقی و جستجوی چگونگی اجاره قایق جهت انتقال مسیح علی نژاد از بروکلین به کاراکاس در ونزوئلا - FBI)

کیفرخواست صادره دادستانی نیویورک جزئیاتی از اولین تلاش وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی برای ربایش یکی از مخالفانش در خاک آمریکا و انتقال او به ایران را ارائه داده است، عملیاتی  که به‌علت دانش کم عواملش و همچنین برتری اطلاعاتی ارگان‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا از جمله اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال) بر وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی شکست خورد و در انتها، به افشای هویت چهار نفر از مهم‌ترین اعضای وزارت اطلاعات در ایران و همچنین، بازداشت عامل پولشویی و پرداخت هزینه‌های عملیات‌های جاسوسی‌شان در خاک ایالات متحده آمریکا منجر شد.

اگرچه در سال‌های اخیر، وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی موفق به ترور و ربایش برخی مخالفان مانند سعید کریمیان و مسعود مولوی در استانبول و جمشید شارمهد در امارات متحده عربی از طریق عمان شده است، بر اساس شواهد کنونی، این ارگان امنیتی دست‌کم در سه سال اخیر نتوانسته است به ترور، ربایش و حتی عملیات‌های تروریستی چون بمب‌گذاری در کشورهای اروپایی دست بزند. این امر نشان‌دهنده ضعف شدید وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در برابر ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی و به‌خصوص سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، است. در این گزارش، به بررسی جزئیات عملیات شکست‌خورده ربایش مسیح علی‌نژاد بر اساس متن کیفرخواست دادستانی نیویورک می‌پردازیم.

چگونه وزارت اطلاعات عملیات جاسوسی از مسیح علی‌نژاد را در نیویورک به انجام رساند؟

در سال‌های گذشته، عمده عملیات‌های تعقیب و مراقبت وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی در خاک اروپا با شکست مواجه شد و عوامل اجرایی آن، که بیشتر ایرانی و از پناهندگان سیاسی ساکن کشورهای منطقه اسکاندیناوی بودند، بازداشت شدند. تنها مورد مشابه در خاک آمریکا را نیز اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) در مهر‌ماه سال ۱۳۹۸ کشف و خنثی کرد که در جریان آن، دو شهروند ایرانی مقیم ایالت کالیفرنیا به نام‌های احمدرضا محمدی دوستدار ۳۹ ساله و مجید قربانی ۶۰ ساله به اتهام جاسوسی از یک مرکز یهودیان و همچنین اعضای ارشد گروه مجاهدین خلق در آمریکا بازداشت و پس از اعتراف، به ترتیب به ۳۸ و ۳۰ ماه زندان محکوم شدند.

ناتوانی جاسوسان وزارت اطلاعات در خاک آمریکا در انجام ماموریت‌های جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخالفان سبب شد تا تیم ربایش این ارگان امنیتی با استخدام یک کارآگاه خصوصی ساکن محله منهتن نیویورک، به تهیه اطلاعات لازم برای عملیات ربایش مسیح علی‌نژاد دست بزنند. در این راستا، کیا صادقی که به نظر می‌رسد تنها فرد از این تیم چهار‌نفره بود که به زبان انگلیسی تسلط داشت، در ۲۴ تیر ۱۳۹۹ با این کارگاه خصوصی تماس گرفته و مدعی شده بود که مسیح علی‌نژاد متهم به فساد مالی و شاکی او که ساکن امارات متحده عربی است برای شکایت از او، به اطلاعات نیاز دارد و در این راستا، از او می‌خواهد تصاویر و فیلم با کیفیت بالا از افراد ساکن خانه او، خودروهای آن‌ها تهیه کند و در انتها، یک شماره تماس با پیش‌شماره کشور امارات متحده عربی به او می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه روز بعد در ۲۷ تیر ۱۳۹۹ (۱۷ ژوییه ۲۰۲۰)، مبلغ ۶۷۰ دلار دستمزد این کارگاه خصوصی از طریق نیلوفر بهادری‌فر ملقب به «نِلی» با درخواست محمود خاضعین پرداخت شد. این کارگاه خصوصی نخستین تصویر از محل زندگی مسیح علی‌نژاد را اول مرداد ۱۳۹۹ به ایمیل صادقی می‌فرستد. چند روز بعد، صادقی از کارآگاه خصوصی می‌خواهد از دوست مسیح علی‌نژاد نیز جاسوسی کند. او در ۱۲ مرداد از کارآگاه خصوصی می‌خواهد تصاویر با کیفیت و فیلم از فعالیت‌های روزانه مسیح علی‌نژاد از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعد‌از‌ظهر تهیه کند و همچنین از تمامی اشیاء اطراف او شامل نامه‌های داخل صندوق پست خانه‌اش عکسبرداری کند. برای انجام این موارد، ۲۴۵۰ دلار دستمزد به این کارگاه خصوصی پرداخت می‌شود.

در ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، صادقی از این کارآگاه خصوصی می‌خواهد به‌مدت دو روز از خانه مسیح علی‌نژاد جاسوسی کند و به او هشدار می‌دهد مراقب دوربین مداربسته خانه همسایه علی‌نژاد باشد. با آغاز روند جاسوسی و پس از ارسال نخستین تصاویر، صادقی از کارآگاه خصوصی می‌خواهد ساعتی یک فیلم و دو عکس برای او ارسال کند و همچنین، تصاویر با کیفیت باشد و شماره پلاک خودرو‌ها را نشان بدهد. روز ۲۳ مرداد، کارآگاه خصوصی چند فیلم و عکس برای صادقی ارسال می‌کند که بر اساس ایمیل‌های رد‌و‌بدل‌شده بین آن دو، به نظر نمی‌رسد انتظارهای وزارت اطلاعات را برآورده کرده باشد. صادقی تصاویر و فیلم‌های ارسالی کارآگاه خصوصی را مرتب برای علیرضا شاهواروقی فراهانی، رئیس تیم ربایش، ارسال می‌کرد.

در ۱۲ مهر ۱۳۹۹، مبلغ ۱۰۰۰ دلار دیگر به حساب این کارآگاه خصوصی واریز شد و پنج روز بعد در ۱۷ مهر، کارآگاه خصوصی لینک وبسایت محل بارگذاری چند فایل شامل فیلم‌ها و تصاویر مسیح علی‌نژاد که او و همسرش را در محل زندگی‌شان در حال باغبانی و سایر فعالیت‌های روزانه در ۱۵ و ۱۶ مهر نشان می‌داد، به ایمیل صادقی ارسال شد. کارآگاه خصوصی اقدام‌های مشابهی به درخواست تیم ربایش وزارت اطلاعات در دی و بهمن سال گذشته انجام داد. به‌عنوان مثال، او در قبال دریافت ۱۶۰۰ دلار، در ۶ و ۱۳ بهمن، چند ساعت فیلم و تصاویر دیگر تهیه کرد و برای صادقی فرستاد و صادقی نیز این تصاویر و فیلم‌ها را برای طراحی عملیات ربایش مسیح علی‌نژاد به امید نوری و علیرضا فراهانی معروف به «حاج علی» تحویل داد.

برنامه‌ریزی برای انتقال مسیح علی‌نژاد از نیویورک به کاراکاس در ونزوئلا

طرح وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی برای ربایش مسیح علی‌نژاد را اداره تحقیقات فدرال آمریکا در آبان ۱۳۹۹ کشف کرد و پس از آن، مسیح علی‌نژاد به خانه امن منتقل شد. اما از او خواسته شد به گونه‌ای رفتار کند تا ماموران وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی از افشای عملیاتشان مطلع نشوند. این اقدام اداره تحقیقات فدرال آمریکا در راستای فراهم کردن شرایطی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره ماموران اطلاعاتی ایرانی درگیر در این طرح صورت گرفت.

اداره تحقیقات فدرال که احتمالا از طریق ایمیل کارآگاه خصوصی بازداشت‌شده با صادقی، عضو جوان تیم ربایش وزارت اطلاعات، در ارتباط بود، موفق شد با ارسال بدافزار و نفوذ به تلفن همراه او و دیگر اعضای تیم به اطلاعاتی مبنی بر چگونگی برنامه‌ریزی این تیم برای ربایش مسیح علی‌نژاد دست یافت. بر اساس این اطلاعات، مشخص شد که صادقی در تلاش بوده است شرکت‌هایی را شناسایی کند تا برای حمل کالا در منطقه بروکلین نیویورک در ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ قایق یا شناور سبک اجاره کند.

قدیمی‌ترین جست‌و‌جوی آنلاین صادقی، که در آرشیو گوگل ثبت شده بود، در ۷ تیر ۱۳۹۹ و برای کشف آدرس محل اقامت مسیح علی‌نژاد صورت گرفته بود. هم‌زمان محمود خاضعین ملقب به «حاج محمود» موفق شده بود از طریق یک وب‌سایت معاملات املاک در نیویورک، تصاویری از خانه مسیح علی‌نژاد پیدا کند. این مسائل حاکی از آن است که برنامه‌ریزی وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی برای ربایش مسیح علی‌نژاد در خاک آمریکا در تیرماه سال گذشته و چند ماه پس از شکست طرح ربایش او در ترکیه، صورت گرفته بود، طرحی که با اطلاع‌رسانی برادر مسیح علی‌نژاد، علیرضا علی‌نژاد، خنثی شد. در پی خنثی شدن این طرح، وزارت اطلاعات برادر او را بازداشت و در نهایت، به هشت سال زندان محکوم کرد.

در نتیجه هوشیاری اداره تحقیقات فدرال نیویورک ، عملیات وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی برای ربایش مسیح علی‌نژاد در همان مرحله نخست یعنی جمع‌آوری اطلاعات شکست خورد و هویت چهار عضو تیم ربایش وزارت اطلاعات که گفته می‌شود در ربایش جمشید شارمهد، فعال سیاسی ایرانی‌ـ‌آلمانی و از اعضای انجمن پادشاهی ایران، و انتقال او به ایران شرکت داشتند، افشا شد و نیلوفر بهادری‌فر، که در نقل و انتقال پول از ایران به آمریکا به وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی خدمات ارائه می‌داد، بازداشت شد. شکست این عملیات بار دیگر عجز و ناتوانی وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی و اعضایش برابر سرویس‌های اطلاعاتی غربی را به نمایش گذاشت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه