حلقه‌های نماد المپیک ۲۰۲۱ میراث بذرهای کاشته شده در سال ۱۹۴۶ است

این حلقه‌ها را به روش نجاری سنتی ژاپن به نام یوسیگی‌زایکو ساخته‌اند

اولویت دادن به پایداری زیست‌محیطی قول اصلی برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۰ است - Yuki IWAMURA / AFP

حلقه‌های نماد بازی‌های المپیک امسال (۲۰۲۱) را از چوب درختانی ساخته‌اند که حدود ۶۰ سال پیش در المپیک پیشین توکیو آن‌ها را کاشته بودند.

به گفته برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۰ توکیو، بذر این درختان را ورزشکاران خارجی به مسابقات المپیک ۱۹۶۴ توکیو آورده بودند.

از بذرهایی که ۵۷ سال پیش از اروپای شمالی، کانادا و ایرلند آورده بودند ۱۶۰ درخت کاج و صنوبر روییده است.

این درختان را بریدند تا از چوبشان پنج حلقه نمادین و درهم‌تنیده المپیک بسازند و با بست‌های فلزی و طناب به هم متصل کنند. این سازه را در آیین گشایش بازی‌های المپیک در روز جمعه ۱ مرداد رونمایی کردند؛ بازی‌هایی که به دلیل همه‌گیری کووید‌ـ ۱۹ با یک‌ سال تاخیر آغاز شد.

این حلقه‌ها را به روش نجاری سنتی ژاپن به نام یوسیگی‌زایکو ساخته‌اند که قدمت آن به دوران ادو (۱۶۰۳ تا ۱۸۶۷ میلادی) می‌رسد و در ساخت چوب‌فرش به کار می‌رود.

بنا به مطلب انتشار یافته در مدت آیین گشایش در صفحه المپیک فرهنگی که به وجوه فرهنگی این بازی‌ها می‌پردازد «در ساخت حلقه‌های المپیک برخلاف طرح‌های برگرفته از صنعتی که در المپیک ۲۰۱۲ لندن استفاده شد، چوب به کار می‌رود. این سازه زیبا است و بیانگر اهمیت سنت و میراث در هنر صنایع دستی ژاپن است.

جلوه‌های چوبی و پایداری زیست‌محیطی بر طراحی اماکن در توکیو روی ورزشکاران هم اثر زیادی گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانه‌های دهکده ورزشکاران که ماه پیش آن را رونمایی کردند از ۴۰ هزار الوار ژاپنی ساخته شده است و بام چین‌دار فلزی دارد.

محل اجتماعات هزاران ورزشکاری که قرار است باهم رقابت ‌کنند ساختمانی به وسعت ۵ هزار و ۳۰۰ متر مربع و دارای بانک، کافه، درمانگاه، استراحت‌گاه‌های دنج، آرایشگاه، فروشگاه و مرکز رسانه است و به صورت موقتی طراحی شده است.

چوب‌های به کار رفته در این ساختمان را به رایگان از شهرداری‌های سراسر ژاپن «قرض» گرفته‌اند و روی تمام آن‌ها محل تهیه‌شان درج شده است.

گویا پس از اتمام بازی‌ها نیز اجزای این ساختمان یک طبقه را پیاده‌سازی می‌کنند و چوب‌ها را به شهرهای خودشان برمی‌گردانند تا دوباره در ساخت‌و‌سازهای طرح‌های عمومی محلی به کار روند.

به گفته برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۰ «استفاده از چوب مناطق مختلف در این ساختمان جلوه‌ای از تنوع و هماهنگی نیز است. استفاده از الوار ژاپنی علاوه بر آنکه به صنعت چوب جانی دوباره می‌‌بخشد و به حفظ جنگل‌های پایدار کمک می‌کند نشانگر هدف کاهش دادن آسیب‌های زیست‌محیطی و رسیدن به پایداری زیست‌محیطی و به جا گذاشتن میراثی است که به مشارکت تمام مناطق کشور در المپیک میدان می‌دهد».

در ساختمان دهکده ورزشکاران آرایش چوب‌ها به صورت شبکه‌ای و نمایان است.

توشیاکی اندو، قائم‌مقام المپیک ۲۰۲۰، می‌گوید که مشارکت دادن تمام کشور و اولویت دادن به پایداری زیست‌محیطی قول اصلی برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۰ است. اساس کار این اصولند و نخستین بار است که در تاریخ بازی‌های المپیک و پارالمپیک چنین ابتکاری انجام می‌گیرد.

در راستای قول‌وقرارهای پایداری زیست‌محیطی در هفته‌های آینده از ۲۵ ورزشگاه موجود استفاده خواهد شد که در المپیک پیشین توکیو در سال ۱۹۶۴ ساخته شده‌اند. هشت ورزشگاه جدید هم ساخته‌اند و برای آنکه هزینه‌ها و مصرف انرژی به حداقل برسد ۱۰ ساختمان دیگر هم به صورت سازه‌های موقتی طراحی شده‌اند.

یک ابتکار دیگر برای پایدارسازی زیست‌محیطی مسابقات تهیه تقریبا تمامی اقلام (شامل مدال‌ها، مشعل المپیک و سکوها) از مواد بازیافتی و بازیافت‌پذیر، اجاره کردن تجهیزاتی مثل وسایل برقی و مبلمان و تامین برق مسابقات با منابع انرژی تجدیدپذیر مثل برق خورشیدی و انرژی زیست‌توده‌های چوبی است.

© The Independent

بیشتر از جهان