هشدار عفو بین‌الملل به جمهوری اسلامی: کشتار معترضان را متوقف کنید

سازمان عفو بین‌الملل هویت هشت معترض کشته‌شده در اعتراض‌های خوزستان را تایید کرد

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست خیلی فوری کشتار و دستگیری معترضان در خوزستان را متوقف کنند و حق آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز مردم را به رسمیت بشناسند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، که روز جمعه اول مرداد منتشر شد، کشته شدن هشت معترض، یک مامور پلیس و دستگیری تعداد زیادی از معترضان تایید شده است.

مصطفی عساکره (نعیموی)، قاسم ناصری، عیسی بالدی، میثم آراش، حمزه (فرزاد) فریسات، مهدی چانانی، حمید مجادم و هادی بهمنی هشت جان‌باخته‌ای هستند که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید توانسته هویت آنان را تایید کند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: «از زمان شروع اعتراض‌ها در ۱۵ ژوییه (۲۴ تیر)، نیروهای امنیتی دست‌کم هشت معترض، از جمله یک پسر نوجوان را در هفت شهر کشته‌اند و بنا بر اعلام رسمی، یک مامور پلیس نیز در ماهشهر کشته شده است.»

در این گزارش آمده است: «تعداد زیادی از مردم از جمله کودکان، زخمی شده‌اند و حال برخی از آنان که در بیمارستان بستری شده‌اند وخیم گزارش شده است. همچنین نیروهای امنیتی ده‌ها معترض، فعال مدنی و تعدادی از اقلیت‌های عرب اهواز را دستگیر کرده‌اند.»

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، با انتقاد از مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال معترضان گفت: «استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان غیرمسلح و تهدید به کشتار، نقض آشکار تعهدهای بین‌المللی است که مقام‌های کشورها را در حفاظت از جان انسان‌ها مسئول می‌داند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیانا الطحاوی، در واکنش به کشتار معترضان خوزستان گفت: «معترضان که برای ابراز نارضایتی‌های قانونی، اقتصادی و سیاسی به خیابان‌ها می‌آیند، با تیراندازی پی‌درپی، گاز اشک‌آور و خطر دستگیری روبه‌رو می‌شوند.»

دیانا الطحاوی با بیان اینکه مقام‌های ایران سابقه «وحشتناک» استفاده از سلاح‌های مرگبار در مقابل مردم را دارند، تاکید کرد: «وقایع رخ‌داده در خوزستان یادآور اتفاق‌های هولناک نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) است، زمانی که نیروهای امنیتی صدها معترض غیرمسلح را کشتند، اما هیچ‌گاه پاسخگو نبودند.»

او خواستار پایان مصونیت از مجازات افرادی شد که اقدام به کشتن مردم می‌کنند، تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که خیلی فوری، استفاده از سلاح‌های مرگبار علیه مردم را متوقف کنند و به بازداشت افرادی که به‌دلیل استفاده از حق اعتراض، آزادی بیان و برگزاری تجمع دستگیر شدند، پایان دهند.

در این بیانیه آمده است که مقام‌های ایران باید به آسیب‌دیدگان و افراد زخمی نیز اطمینان بدهند که بدون نگرانی از دستگیری، به مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان، دسترسی داشته باشند.

سازمان عفو بین‌الملل به نقل از مدافعان حقوق بشر که در منطقه حاضرند، اعلام کرده است که بسیاری از معترضان که در حوادث خوزستان زخمی شده‌اند، به‌دلیل ترس از دستگیری به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند. یک مدافع حقوق بشر به عفو بین‌الملل گفت که در ۳۰ تیر (۲۱ ژوییه) ماموران امنیتی چند معترض مجروح را در بیمارستانی در سوسنگرد دستگیر کردند.

پایان دادن به اختلال اینترنت و قطعی مداوم آن در سراسر استان خوزستان، خواسته دیگری است که در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل مطرح شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه ضمن تایید کشته شدن هشت معترض، یادآور شد که رسانه‌های وابسته به دولت تاکنون فقط مرگ چهار نفر را تایید کرده‌اند و مدعی شده‌اند که عامل مرگ آنان «اغتشاشگران» بوده‌اند، مثل همان کاری که در آبان سال ۹۸ انجام دادند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به مصاحبه ویدیویی خبرگزاری فارس با نزدیکان دو نفر از کشته‌شدگان که دولت را از قتل فرزند خود مبرا می‌دانند، اعلام کرد که منبعی آگاه در ایران به این سازمان گفته است ماموران اطلاعاتی لباس‌شخصی چندی پس از مرگ قاسم ناصری، سراغ خانواده او رفتند و آن‌ها را وادار به خواندن فیلمنامه‌ای از پیش آماده‌شده مقابل دوربین کردند.