مامور تعقیب بن‌لادن اکنون در تعقیب منشا «سندرم هاوانا»

«سندرم هاوانا» اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط دیپلمات‌های سفارت آمریکا در پایتخت کوبا گزارش شد

سفارت ایالات متحده آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا- YAMIL LAGE / AFP

یک مامور ارشد سی‌آی‌ای [سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا] که در شناسایی محل اسامه بن‌ لادن نقشی کلیدی داشت، هدایت کارگروهی را بر عهده می‌گیرد که هدفش کشف علت عارضه مرموز «سندرم هاوانا» است که تعدادی از کارکنان و دیپلمات‌های دولت آمریکا در سراسر جهان به آن دچار شدند.

رسانه‌های آمریکا به نقل از منابع داخلی این سازمان که نامشان فاش نشده است، گزارش دادند ویلیام جی. برنز، رئیس سی‌آی‌ای، این مامور را انتخاب کرده، که مامور مخفی و کارآزموده در عملیات‌های ضد تروریسم و مبارزه با مواد مخدر است. این مامور بیش از یک دهه را صرف تحلیل اطلاعاتی و تمرکز بر بن لادن و شبکه القاعده کرده است.

واشنگتن پست به نقل از سخنگوی سی‌‌آی‌ای نوشت: «رئیس سازمان، برنز، شخصا با مسئله کارکنانی که سلامتشان تحت تاثیر این اتفاق‌های غیرعادی قرار گرفته درگیر است و خود را وقف رسیدگی به آن‌ها و کشف علت این رخدادها کرده است.»

به گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام مسئول آگاه، گفته می‌شود این کارگروه در ماه دسامبر تشکیل شد و متشکل از متخصصان بخش‌های گوناگون سازمان از جمله تحلیلگران اطلاعاتی و ماموران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشکیل این کارگروه و انتخاب مامور بخشی از تلاش‌های سی‌آی‌ای برای تسریع روند تحقیق در مورد بیماری‌های مرموزی است که در پنج سال گذشته، شمار زیادی از مقام‌های آمریکایی به آن دچار شده‌اند، و به عارضه‌های مغزی جدی و از دست دادن شنوایی منجر شده که بازنشستگی زودهنگام آن‌ها را در پی داشته است. برخی نیز علائمی مانند سرگیجه و سردرد گزارش کرده‌اند.

این سندرم را اولین بار دیپلمات‌های سفارت آمریکا در هاوانا در سال ۲۰۱۶ گزارش کردند، که سبب شد به سندرم هاوانا معروف شود.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا تائید کرده است که مشغول بررسی شکایت‌‌ها از درد و کسالت‌های مشابهی است که دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در وین گزارش کردند.

در مورد منشا این سندرم گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح است، از جمله برخی به دخالت روسیه اشاره دارند. اما روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است. تاکنون هیچ سند و مدرکی از دخالت این کشور نیز عمومی نشده است.

آقای برنز، که در ماه مارس به ریاست سی‌آی‌ای رسید، گفته است شناسایی منشا این حملات و درمان کارکنان آسیب‌دیده از اولویت‌های اصلی‌اش است.
 

© The Independent