بیت‌کوین نقطه استقامت ۳۰ هزار دلاری را از دست داد

رمزارزها تا سال ۲۰۵۰ قابلیت تبدیل شدن به ارز جهانی جانشین را دارند، پس همچنان در بلندمدت دارایی مطمئنی هستند

Karolina Grabowska/Pexels

سقوط بهای بیت‌کوین به کمتر از ۳۰ هزار دلار به زیان‌های هنگفت ماه‌های اخیر در بازار رمزارز دامن زد.

بر اساس نمایه ارزش کوین‌مارکت‌کپ، بهای این رمزارز در بامداد سه‌شنبه ۲۹ تیر به مقدار بسیار پایین ۲۹ هزار و ۵۴۸ دلار سقوط کرد. این درحالی است که بهای آن در اواسط آوریل به رکورد بی‌سابقه بیش از ۶۴ هزار دلار رسیده بود.

سایر رمزارزهای معروف مثل اتریوم (اتر)، کاردانو (آدا)، ریپل (ایکس‌.آر.پی) و دوج‌کوین هم دستخوش افت ارزش شدیدی شدند.

مجموع ارزش بازار رمزارز در کل بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پایین آمده است.

دلیل این فروپاشی دقیقا مشخص نیست ولی با روند کاهش مشابه در بازار جهانی بورس هم‌زمان بوده است که سرچشمه آن، نگرانی از خیزش مجدد شیوع کووید-۱۹ و در نتیجه، توقف روند احیای اقتصادی است.

این فروپاشی بها همچنین در پی اظهارات برخی سرمایه‌گذاران رخ داد که هشدار داده بودند شاید بهای بیت‌کوین کاهش یابد و ممکن است در سطح وسیع‌تر در حال ورود به دوره‌ای مشهور به «زمستان رمزارزی» باشد.

البته عده‌ای هم امیدوارند این افت ارزش اخیر فقط اصلاح ارزش باشد و در ادامه سال ۲۰۲۱  افزایش ارزش به بالاتر از بهای پیشین را شاهد باشیم.

سیمون پترز، تحلیلگر بازار رمزارز در برنامه مجازی خرید و فروش ای‌تورو گفت: «با هفته کسادی که پشت سر گذاشتیم، همه دارند در مورد مسیر ارزش رمزارزها در آینده نزدیک گمانه‌زنی می‌کنند و بسته به معیارها و شاخص‌هایی که هر تحلیلگر برای خود دارد، نظرات مختلفی می‌دهند اما طبق نظرسنجی جدید فین‌تک، بیش از نیمی متخصصان اعلام کرده‌اند به نظر آن‌ها بیت‌کوین تا سال ۲۰۵۰ قابلیت تبدیل شدن به ارز جهانی جانشین را دارد، پس همچنان در بلندمدت دارایی مطمئنی است.»

نظرسنجی تارنمای مخصوص مقایسه فایندر (Finder.com) نیز نشان داد حدود یک سوم شرکت‌کنندگان معتقدند تا سال ۲۰۳۵ اتفاق موسوم به «بیت‌کوینی‌ شدن جهان» رقم خواهد خورد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد