استخراج بیت‌کوین عامل داغ شدن آب دریاچه‌ای در نیویورک

بهره‌برداران تاسیسات نیروگاه «گرینیج» توان الکتریکی خروجی آن را برای حمایت از استخراج بیت‌کوین افزایش داده‌اند

ارز دیجیتالی بیت‌کوین را با استفاده از رایانه‌های پرقدرت «استخراج» می‌کنند - Pexels

به بهره‌برداران نیروگاه گازی جدیدی اتهام زده‌اند که باعث شده‌اند دریاچه‌ای در نیویورک به «وان آب داغ» تبدیل شود. این نیروگاه برای کمک به استخراج بیت‌کوین راه‌اندازی شده است.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی «اطلس هولدینگ» بهره‌بردار این نیروگاه گازی واقع در نزدیکی دریاچه سنکا لیک است. دریاچه سنکا لیک بزرگ‌ترین دریاچه از مجموعه دریاچه‌های فینگر واقع در شمال ایالت نیویورک است.

گویا بهره‌برداران این تاسیسات که نیروگاه گرینیج نام دارد توان الکتریکی خروجی آن را برای حمایت از استخراج بیت‌کوین افزایش داده‌اند و باعث اعتراض اهالی این منطقه شده‌اند.

ابی بادیتگتون یکی از اهالی درسدن ایالت نیویورک در نزدیکی این نیروگاه در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «آب دریاچه به قدری گرم شده است که انسان احساس می‌کند وان پر از آب داغ است.»

اما پس از آن، گروه مشاوره محلی گرینیج به شکایت‌ها واکنش نشان داده است و می‌گوید گزارش این شبکه «بر اساس ادعاهای اندک‌ مخالف‌های باقی‌مانده گرینیج است که پیش‌تر رد شده‌ا‌ند».

این گروه مشاور مصرانه می‌گوید  که طرح ابتکاری از «حمایت قاطع» دولت محلی، سازمان‌های مدنی، همسایگان و کارکنان سنکا لیک که با آن‌ها مشارکت دارند، برخوردار است.

در بیانیه این گروه آمده است: «همان کسانی که شبکه خبری ان‌بی‌سی از آن‌ها نقل قول کرده سال‌ها است که گرینیج‌ مخالف‌اند، حرف تازه‌ای نزده‌اند، و بحث‌ها و دلایلشان را پیش‌تر بارها مطرح کرده‌اند و دادگاه‌های نیویورک و همسایگانمان کاملا رد کرده‌اند.»

آن‌ها در ادامه افزودند: «این حرف که گرینیج به‌نحوی اثر منفی بر سنکا لیک می‌گذارد‌ــ یا مانع دستیابی نیویورک به اهداف مهمش در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است‌ــ  اشتباه است. هرگونه بررسی صادقانه داده‌ها این موضوع را روشن می‌کند.»

ارز دیجیتالی بیت‌کوین را با استفاده از رایانه‌های پرقدرت «استخراج» می‌کنند و با حل کردن انبوهی از معادلات ریاضی بیت‌کوین جدید تولید می‌کنند.

برای به کار انداختن رایانه‌های لازم برای تامین این توان پردازشی بسیار بزرگ، مقدار زیادی انرژی لازم است و بنابراین انتشار کربن نیروگاه‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی نیروگاه گرینیج دست‌کم به ۸ هزار رایانه خدمات می‌دهد و قرار است شمار این رایانه‌ها افزایش یابد. چنین رایانه‌هایی به سرمایش زیادی هم نیاز دارند و از آب دریاچه برای خنک‌سازی آن‌ها استفاده می‌کنند.

بنا به گزارش ان‌بی‌سی این نیروگاه در حال حاضر برای مصرف ۱۳۹ میلیون بشکه آب در روز مجوز دارد و ۱۳۵ میلیون بشکه آب داغ هم به دریاچه برمی‌گرداند.

اهالی محلی در اعتراض به گرم شدن آب دریاچه روز دوشنبه (۵ ژوئیه) روبه‌روی اداره‌ سازمان حفاظت از محیط زیست واقع در شهر آوون ایالت نیویورک تجمع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرینیج قاطعانه اصرار دارد ادعاها در مورد اینکه به دریاچه آسیب رسیده است «اشتباه‌اند» و می‌گوید «هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که گرینیج آسیبی به سنکا لیک زده باشد».

این شرکت گفت «گرینیج دمای آب خروجی‌اش را مرتب منتشر می‌کند» و در ادامه افزود در فاصله مارس تا آوریل ۲۰۲۱، «میانگین تفاوت میان جریان ورودی و خروجی فقط ۶.۸ درجه بوده است».

مخالفان می‌گویند این نیروگاه تعهدات ایالت نیویورک در زمینه سوخت‌های فسیلی را نقض می‌کند و بر تغییرات اقلیمی اثر منفی می‌گذارد.

جودیت انک یکی از مدیران منطقه‌ای پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «ایالت نیویورک بر اساس قانون برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده است.»

او افزود: «اگر استخراج بیت‌کوین در گرینیج ادامه داشته باشد ایالت نیویورک به این هدف نخواهد رسید.»

جف کرت، مدیرعامل گرینیج، می‌گوید این نیروگاه در چارچوب مجوزهای زیست‌محیطی فدرال و ایالتی فعالیت می‌کند و «اثرات زیست‌محیطی این نیروگاه هرگز به خوبی الان نبوده است».

شبکه خبری ان‌بی‌سی برای پرسیدن نظر این شرکت راجع‌ به اظهارات خانم انک با آن‌ها تماس گرفت ولی آن‌ها حاضر به اظهار نظر نشدند.

شرکت گرینیج از سال ۲۰۱۹ استفاده از این نیروگاه برای استخراج بیت‌کوین را آغاز کرد و خروجی آن را افزایش داد. اما اکنون می‌خواهد تولید برق را باز هم افزایش دهد و با ‌آنکه سوخت آن گاز طبیعی است همچنان باعث انتشار گازهای مخرب گلخانه‌‌ای می‌شود.

بنا به گزارش ان‌بی‌سی که براساس اسناد در دسترس گروه زیست‌محیطی غیرانتفاعی عدالت زمین است، انتشار دی‌اکسید کربن این نیروگاه در پایان سال ۲۰۲۰ معادل ۲۴۳ هزار و ۱۰۳ تن بود که نسبت به ۲۸ هزار و ۳۰۱ تن ماه ژانویه افزایش داشته است.

بنا بر گزارش‌ها و بر اساس اسنادی که در دست این شرکت است مقام‌های محیط‌ زیست اعلام کرده‌اند این نیروگاه «اثر منفی چشمگیری بر محیط‌ زیست ندارد».

سخنگوی گرینیج نیز در مصاحبه با این شبکه خبری گفت: «محدوده‌ها به طور مشخص از ماهیان دریاچه و سلامت عمومی حفاظت ‌می‌کند و از نگرانی جلوگیری می‌کنند.»

گرینیج ماه پیش (ژوئن) اعلام کرده بود که به زودی با استفاده از طرح تعدیل کربن به حالت کربن‌خنثی می‌رسد.

خانم مندی دیروکريال قائم‌مقام برنامه زغال‌سنگ گروه عدالت زمین، می‌گوید از سازمان حفاظت از محیط‌ زیست خواسته‌اند تا مجوز پاکی آب‌وهوایی گرینیج را به طور «دقیق بررسی» کنند. این مجوز قرار است در ماه سپتامبر تمدید شود.

او می‌گوید: «از سازمان حفاظت محیط‌ زیست خواستیم دقیق بررسی کنند و فرض کنند که می‌خواهند مجوز جدیدی صادر کنند نه آنکه مجوزی را تمدید کنند.»

گرینیج به تماس ایندیپندنت برای اظهارنظر بیشتر در این باره پاسخ فوری نداده است.

© The Independent

بیشتر از جهان