اوپک پلاس به توافق اولیه برای افزایش تولید دست یافت

ایران نقشی در توافق شکل گرفته نداشته است

مقر اوپک در وین - JOE KLAMAR / AFP

یک منبع اوپک پلاس روز یکشنبه به رویترز گفت، کشورهای اصلی عضو اوپک پلاس به توافق اولیه در مورد افزایش تدریجی تولید نفت تا دسامبر و تمدید پیمان خود تا پایان سال ۲۰۲۲ دست یافته‌اند.

پیش‌تر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، دو متحد حوزه خلیج فارس، بر سر تمدید محدودیت تولید نفت اوپک دچار اختلاف شده بودند. عربستان سعودی رهبری گروهی از کشورهای اوپک که از محدودیت تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ حمایت می‌کنند را به عهده داشت، اما امارات با این خواسته مخالفت بود و خواهان کاهش تولید بعد از موعد تعیین شده، یعنی آوریل ۲۰۲۲ بود.

امارات اعلام کرده بود که اگر توافق جدید به طور ناعادلانه سطح پایه تولید را تصویب کند، از این کار امتناع می‌ورزد.

کاهش تولید شدید نفت اوپک جلو سقوط هر چه بیشتر بهای نفت را گرفته است، اما افزایش زودهنگام تولید می‌تواند دوباره باعث افت بهای نفت شود.

اوپک و متحدانش در قالب ائتلاف اوپک پلاس، از ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در بحبوحه شیوع همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کاستند و حال قرار است این محدودیت تا آوریل سال ۲۰۲۲ پایان یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، ایران سهم خود در بازار نفت را از دست داده است. اگرچه گفته می‌شود هنوز به‌صورت قاچاق مقداری از نفت ایران به فروش می‌رسد. با این حال فروش غیررسمی مخاطرات خود را دارد و ایران ناچار است با ریسک بالا و بسیار ارزان‌تر از قیمت بازار اندکی نفت بفروشد.

در سال‌های گذشته و به دلیل گسترش مقررات تحریمی کشورها علیه یکدیگر، استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای پوشاندن تخلف از این مقررات افزایش چشم‌گیری داشته است. جمهوری اسلامی نیز که تحت شدیدترین رژیم تحریمی اعمال‌شده از سوی آمریکا قرار دارد، به‌دفعات از این روش برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است. ونزوئلا، دیگر کشور تحت تحریم آمریکانیز در سال‌های گذشته به این شیوه روی آورده است. 

پرچم و ثبت کشتی در یک کشور به آن کشتی امکان می‌دهد در آبراه‌های جهانی تردد کند و در بنادر جهان پهلو بگیرد. در تلاش برای فرار از مقررات تحریمی، برخی از کشتی‌ها مدام پرچم و رجیستری خود را تغییر می‌دهند تا امکان ردگیری و رصد محموله‌هایشان را دشوار سازند.

بیشتر از اقتصاد