اوپک پلاس سقف عرضه نفت را ثابت نگه خواهد داشت؟

زنگنه: برخی اعضای اوپک نگران بازگشت نفت ایران به بازارند

بهای نفت در بازارهای جهانی در فاصله دو نشست اوپک پلاس، بیش از ۲۶ دلار افزایش یافته است - عکس از شانا

سیزده کشور عضو اوپک در نشست امروز (۱ ژوئیه) خود  ضمن بررسی گزارش‌های مالی و حسابرسی سال ۲۰۲۰ در نشست پشت درهای بسته، در جریان صدوسی‌وپنجمین نشست هیئت کمیسیون اقتصادی اوپک (ECB) و همچنین تازه‌ترین گزارش محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، از شرایط بازار نفت قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری نفت ایران (شانا)، در نشست «اوپک پلاس» که پس از جلسه اعضای اوپک برگزار می‌شود، افزایش عرضه نفت برای ماه اوت (مرداد - شهریور) یا تمدید محدودیت عرضه، بررسی خواهد شد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که برخی اعضای اوپک نگران بازگشت نفت ایران به بازار هستند.

بیژن زنگنه در حاشیه نشست صدوهشتادویکم عادی اوپک که به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت که تصمیم‌گیری درباره تولید نفت جهانی به جلسه «اوپک پلاس» (کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک) موکول شد تا «تصمیم واحدی گرفته شود». او افزود: «با توجه به شرایط بازار، انتظار داریم توافق تمدید شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوپک و متحدانش در قالب ائتلاف اوپک پلاس، از ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در بحبوحه شیوع همه‌گیری جهانی ویروس کرونا،  روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کاستند و قرار است این محدودیت تا آوریل سال ۲۰۲۲ پایان یابد.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (ژوئن) تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۱ را ۹۶ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۱۲۰ هزار بشکه بیشتر از ماه آوریل و ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه معادل ۵.۹۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

قیمت سبد نفتی اوپک در ۶ ماه گذشته و در فاصله دو نشست این سازمان ۲۶ دلار و ۹۱ سنت افزایش یافته است.

قیمت سبد نفتی اوپک در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰، ۴۶ دلار و ۴۳ سنت بود که این رقم اکنون به ۷۳ دلار و ۳۴ سنت رسیده است.

بیشتر از اقتصاد