مذاکرات صلح افغانستان در دوحه آغاز شد

عبدالله ریاست هیئت افغانستان و ملابرادر ریاست هیئت طالبان را به عهده دارند

مذاکرات رو در روی هیئت طالبان با دولت افغانستان در قطر برگزار می‌شود - خورشیدنیوز

نخستین نشست بین‌الافغانی صلح بین ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در دوحه آغاز شد.

رهبران ارشد گروه طالبان و احزاب سیاسی و نمایندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست حضور دارند. عطا محمد نور، کریم خلیلی، باتور دوستم و فاطمه گیلانی، از همراهان آقای عبداالله هستند. در طرف دیگر میز علاوه بر ملا برادر، شیخ عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات طالبان و چند عضو دیگر دفتر سیاسی قطر نشسته‌اند.

سه مسئله اساسی در این مذاکرات رده بالا آتش‌بس، دولت انتقالی و آزادی زندانیان طالبان است. بیش از هفت هزار زندانی طالبان در زندان‌های دولت افغانستان به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو طرف می‌گویند که از اختیار تصمیم‌گیری‌‌های بزرگ برخوردار هستند.

قطر به عنوان میانجی در این مذاکرات حضور دارد و آمریکا نیز زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه خود برای صلح افغانستان را به دوحه فرستاده است. آقای خلیل‌زاد روز گذشته (جمعه ۲۵ تیر) با هیئت بلندپایه دولت افغانستان دیدار و بر اهمیت مذاکرات تاکید کرد.

انتظار می‌رود این مذاکرات پیچیده و زمان‌بر باشد و گفت‌وگوهای جدی میان دو طرف در شرایط حساس امنیتی و سیاسی انجام شود. آمریکا زمان خروج نهایی خود را ابتدای ماه اوت تعیین کرده است و انتظار می‌رود تا آن زمان دو طرف بتوانند روی نقشه راه صلح پیشرفت داشته باشند.

بیشتر از جهان