احمد مسعود: مذاکرات صلح تحت رهبری شهروندان افغانستان نیست

آمریکا بیش از حد به گروه طالبان امتیاز می‌دهد

WAKIL KOHSAR / AFP

احمد مسعود، یگانه فرزند بزرگ احمدشاه مسعود (قهرمان ملی افغانستان) است که به تازگی پا به عرصه سیاست گذاشته است. او می‌خواهد راه پدرش را ادامه داده، علیه دشمنان افغانستان ایستادگی و مبارزه کند. او در مصاحبه‌ اخیر خود گفت:‌ «افغانستان در یک مرحله حساس قرار گرفته است. امید دارم که بار دیگر شهروندان این کشور شاهد جنگ و خون‌ریزی نباشند، اما اگر چنین شرایط بدی پیش بیاید، مجبور خواهیم شد که همراه با صدها تن از جوانان این سرزمین، سلاح برداشته و در برابر دشمنان افغانستان مبارزه کنیم».

احمد مسعود، در مورد مذاکرات صلح که اکنون میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده آمریکا جریان دارد، افزود: ‌«آمریکا بیش از حد به این گروه شبه نظامی طالب، امتیاز می‌دهد در حالی که نمایندگان شهروندان افغانستان و کسانی‌که در این کشور قربانی داده‌اند، در این پروسه به چشم نمی‌خورند و کنار زده شده‌اند. این کار خود باعث شده که این گروه (طالب) در تمام نقاط افغانستان گسترش یافته و حملات تروریستی‌شان را انجام دهند».

مسعود ادامه داد:‌ «‌مذاکرات صلح که اکنون در جریان است، تحت رهبری شهروندان افغانستان نیست، بلکه میان نمایندگان امریکا، طالبان و قدرت‌های منطقه‌ای قرار دارد. شما بگویید که افغان‌ها در کجای این پروسه قرار دارند؟».

 مسعود هشدار داد:‌ «خروج زود هنگام نیروهای خارجی از افغانستان می‌تواند باعث سقوط نیروهای نظامی در این کشور شود و در نتیجه گروه‌های دیگر تروریستی در افغانستان بیشتر از پیش شده و به فعالیت‌های مسلحانه بپردازند».

او‌همچنین اضافه کرد: «‌هر گونه خلا که پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به جا بماند، این گروه شبه نظامی (طالب) در آن‌جا قرار خواهد گرفت که این خود مایه نگرانی برای ما و شهروندان این کشور است».

مسعود، همچنین تاکید کرد: « تا زمانی‌ که قدرت سیاسی در افغانستان غیر متمرکز نشده و میان جناح‌های متخلف سیاسی تقسیم نشود، مشکل سیاسی افغانستان حل ناشدنی باقی خواهد ماند».

احمد مسعود، تلاش دارد تا یک ائتلاف ضد گروه طالب را آماده ساخته و نخست در میدان سیاست، مقابل این گروه ایستادگی کند و در صورت نیاز، به میدان نبرد برود. اما او می‌گوید: «شهروندان افغانستان دیگر توان جنگ و بدبختی را ندارند».

گفته می‌شود، احمد مسعود، در تلاش است یک جنبش سیاسی ایجاد کند و می‌خواهد این جنبش را در تاریخ پنجم سپتامبر در زادگاه اصلی‌اش (استان پنچشیر) رسمآ اعلام کند.

 شیرشاه عثمانی، دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه کابل است. او در مورد گفته‌های مسعود، چنین نظر داد: «آقای مسعود، چند نکته بسیار مهم و اساسی را یاد آور شده است. از جمله نبود نمایندگان افغانستان در مذاکرات صلح، امتیازدهی بیش از حد آمریکا به این گروه و خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان. این گفته‌ها نه تنها برای مسعود، بلکه برای همه ما، مایه‌ نگرانی است. آمریکا باید این موارد را مدنظر داشته باشد تا فردا پشیمان نشود».

شیرشاه ادامه داد: «‌احمد مسعود، یک جوان تحصیل کرده و فرزند کسی است که سال‌ها علیه گروه‌های تروریستی مبارز کرده و بالاخره در این راه به شهادت رسیده است. احمد مسعود، می‌تواند همه دوستان مبارز پدرش را دوباره گرد هم جمع کند تا در موضوعات کلان سیاسی افغانستان تصمیم بگیرند».

احمد پردیس، که ساکن شهر کابل است، گفت: «‌همه شهروندان افغانستان از خروج زودهنگام نظامیان خارجی و سپردن نظام کنونی به طالبان، نگران هستند. سال‌ها مردم افغانستان برای ساخت و بقای نظام کنونی قربانی داده‌اند. حالا نمی‌دانند که این توافق صلح، سرنوشت‌ افغانستان را به کدام سو حرکت خواهد داد. آمریکا نیز بدون مشورت با شهروندان و حکومت افغانستان، مذاکرات صلح را به پیش می‌برد.امیدوارم که بار دیگر ما شاهد وضعیت پیش از سال‌های ۲۰۰۱ نباشیم».

این گفته‌ها و نگرانی‌های احمد مسعود، در حالی ابراز می‌شود که نمایندگان آمریکا، همین اکنون سرگرم گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان گروه طالبان هستند و گفته می‌شود که متن «توافق‌نامه صلح» نیز میان دو طرف (آمریکا و طالبان) نهایی شده است و روی نسخه‌های آن به چند زبان دیگر کار می‌کنند که به زودی به امضا خواهد رسید.

بیشتر از