ترامپ گزارش توطئه روسیه برای پیروزی او در انتخابات را «چندش‌آور و جعلی» خواند

ترامپ گفت هیچ‌کس سرسختانه‌تر از او با روسیه برخورد نکرده است

گفته می‌شود در گزارشی محرمانه، کرملین ترامپ را «امیدوارکننده‌ترین نامزد» خوانده بود‌ـ BRANDON BELL/GETTY IMAGES VIA AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، گزارشی را که می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، فرمانی عملیاتی صادر کرده که به پیروزی او در انتخابات انجامیده بود، «چندش آور» و « ساختگی» توصیف کرد.

 این سخنان آقای ترامپ در پی انتشار گزارشی در نشریه گاردین اظهار شده است. گاردین با استناد به مدارک درز کرده از کرملین، نوشته بود آقای پوتین در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ با روسای نهادهای اطلاعاتی و وزرای ارشد دولت اشتراک‌ نظر داشته‌ است که دستگاه رهبری ترامپ با منافع راهبردی روسیه از جمله ایجاد «ناآرامی‌های اجتماعی» و تضعیف موضع ریاست‌جمهوری در مذاکره هم جهت است. 

در این گزارش آمده که پوتین فرمانی را امضا کرده و به سه نهاد اطلاعاتی روسیه دستور داده است برای حمایت از ترامپ که آن هنگام از سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان جلوتر بود، راه‌هایی عملی بیابند.

آقای ترامپ در واکنش به این مقاله در بیانیه‌ای که لیز هرینگتون، سخنگوی دونالد ترامپ، آن را خواند، گفت: «چندش‌آور است. این نیز همانند روسیه، روسیه، روسیه اخبار جعلی است.» رئیس‌جمهوری سابق  آمریکا افزود این اتهام‌های «دیوانه‌های چپ افراطی» برای تحقیر جریان‌های راست‌گرا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ، که حساب کاربری توییترش حذف شده است، گفت: «ساختگی است. هیچ‌کس سرسختانه‌تر از من با روسیه برخورد نکرده است؛ از جمله در مورد خط لوله نفتی [نورد استریم ۲] و تحریم‌ها. در عین حال، ما با یکدیگر همزیستی داشتیم. روسیه به ما احترام می‌گذاشت، چین به ما احترام می‌گذاشت، ایران به ما احترام می‌گذاشت، کره شمالی به ما احترام می‌گذاشت.»

اما به‌رغم مخالفت‌های آقای ترامپ، نشریه گاردین اسنادی را به کارشناسان مستقل نشان داده است. به گفته آن‌ها، این اسناد واقعی به نظر می‌رسند.

گزارش محرمانه کرملین به «شماره ۳۲-۰۴/ وی‌دی» ترامپ را از دید روسیه «امیدوارکننده‌ترین نامزد» دانسته و او را فردی «عجول، از نظر ذهنی متزلزل و نامتعادل» خوانده که به «عقده حقارت» دچار است.

«و جهان مکان امن‌تری بود نسبت به امروز با رهبری که از نظر ذهنی نامتعادل است.» (۳/۳)

-لیز هرینگتون (realLizUSA@) ۱۵ ژوییه ۲۰۲۱

به نظر می‌رسد کرملین نیز تایید کرده است مدارک افشاگرانه‌ای از آقای ترامپ در دست دارد که او را هنگام «دیدارهای غیررسمی‌اش از روسیه» نشان می‌دهد.  

© The Independent

بیشتر از جهان