پوتین ترامپ را «فردی بااستعداد» می‌داند

او همچنین خبر آمادگی روسیه برای فروش سامانه‌ ماهواره‌ای به ایران را «اخبار کذب» خواند

ولادیمیر پوتین همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا او دست به ترورهای سیاسی زده است، فقط خندید‌ـ MIKHAIL KLIMENTYEV/AFP

ولادیمیر پوتین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، را «فردی بااستعداد» خواند اما گفت امیدوار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی، پا جا پای او نگذارد و در دوران تصدی‌‌اش نسنجیده عمل نکند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا او چند ترور سیاسی انجام داده است یا نه، خندید و گفت روابط مسکو با ایالات متحده آمریکا به پایین‌ترین سطح در طول تاریخ رسیده است.

آقای پوتین در مصاحبه با کی‌یر سیمونز از شبکه ان‌بی‌سی و در آستانه برگزاری جلسه‌ای با آقای بایدن در هفته آینده، گفت:‌ «روابط دوجانبه‌ای داریم که در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح نزول کرده است.»

پس از دیدار جنجالی سال ۲۰۱۸ با آقای ترامپ در هلسینکی، این اولین دیدار علنی پوتین با رئیس‌جمهوری از ایالات متحده آمریکا است.

ساکن پیشین کاخ سفید ضمن تحسین آقای پوتین، بارها از او دفاع کرد، حتی وقتی معنای این حمایت‌‌ها اتخاذ موضعی مخالف سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پوتین در پاسخ به این سوال که درباره رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا چه نظری دارد، گفت: «هنوز هم به نظرم آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، فردی استثنایی و بااستعداد است. اگر چنین نبود که رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا نمی‌شد.» او همچنین آقای ترامپ را «رنگارنگ» خواند و به نظر می‌رسید بابت «ریشه داشتن ترامپ بیرون از دستگاه سیاسی مستقر ایالات متحده» برای او احترام قائل است.

او گفت: «او جزو جریان اصلی سیاست در گذشته نبود و برخی از این موضوع خوشحال‌اند و بعضی ناراحت، اما به هر حال این یک واقعیت است.»

او بر تفاوت جایگاه آقای ترامپ به‌عنوان عنصری به‌نسبت خارجی در تشکیلات سیاسی این کشور با رئیس‌جمهوری فعلی که کل عمر خود را در تپه‌های کاپیتول ساکن بوده است، تاکید کرد.

پوتین گفت: «البته رئیس‌جمهور بایدن کاملا با ترامپ فرق دارد زیرا کار و شغل اصلی‌اش همین است و تقریبا کل عمرش را در دنیای سیاست گذرانده است. فقط ببینید چند سال در مجلس سنا بوده است. فرد متفاوتی است و واقعا امیدوارم... دیگر حرکات نسنجیده‌ای از این رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شاهد نباشیم.»

آقای پوتین این سخنان را در آستانه برگزاری نشست روز چهارشنبه با رئیس‌جمهوری آمریکا بیان کرد، نشستی که کاخ سفید امیدوار است فضایی «صریح و بی‌پرده» داشته باشد.

رهبر کنونی کاخ سفید در ماه مارس گفته بود که با جان مک‌کین، عضو سابق کنگره، موافق است و به نظر او، رهبر کرملین قاتل است.

آقای سیمونز شائبه دستور ترور رقبای سیاسی را که در مورد آقای پوتین مطرح است، پیش کشید و پرسید «آقای رئیس‌جمهور، آیا شما قاتلید؟»

آقای پوتین در واکنش به این پرسش خندید و ضمن طفره از پاسخ، گفت: «در تمام دوره زمامداری‌ام، به این حمله‌ها از هر طرف عادت کرده‌ام.» او افزود: «نگران این موضوع نیستم.» سپس گفت سیاستمداران آمریکایی به علت تاثیر فرهنگ «مردسالار» هالیوود، این اتهام‌ها را به او وارد می‌کنند.

آقای سیمونز از چند تن که شائبه ترور آن‌ها به‌دست دولت روسیه مطرح است نام برد، ‌از جمله جاسوسی به نام الکساندر لیتویننکو، که در عملیاتی در لندن مسموم شد، عملیاتی که به نظر بازرسان بریتانیایی، «احتمالا» به دستور آقای پوتین انجام شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به این پرسش که آیا همه این قتل‌‌های نام‌برده اتفاقی بوده است، دوباره خندید و گفت به نظر می‌رسد مجری برنامه به «دیرفهمی کلامی» دچار است.

او گزارش واشنگتن‌پست در مورد آمادگی روسیه برای فروش سامانه‌ ماهواره‌ای به ایران را هم «اخبار کذب» خواند، سامانه‌ای که به ادعای این روزنامه، مقام‌های ایران با استفاده از آن می‌توانند اهداف نظامی مورد نظر را بهتر ردیابی کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان