پنتاگون: برخی مظنونان پرونده ترور رئیس‌جمهوری هائیتی توسط آمریکا آموزش نظامی دیده بودند

رئیس حراست و امنیت کاخ ریاست جمهوری هائیتی نیز در ادامه تحقیقات مربوط به ترور جوونیل مویز در بازداشت پلیس قرار گرفته است

مظنونان دستگیر شده توسط پلیس هائیتی- STR / AFP

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد برخی از سربازان سابق ارتش کلمبیا، که در میان مظنونان ترور هفته گذشته رئیس‌جمهوری هائیتی هستند، از سوی ارتش ایالات متحده آموزش نظامی دیده بودند.

سرهنگ کن هافمن یکی از سخنگویان پنتاگون به روزنامه واشنگتن پست گفته است، «مرور بانک اطلاعاتی آموزشی ما نشان می دهد که تعداد اندکی از افراد کلمبیایی در این تحقیقات در گذشته، زمانی که از اعضای فعال نیروهای مسلح کلمبیا بودند، در برنامه‌های آموزشی ارتش آمریکا شرکت داشتند.»

بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر در روز پنجشنبه منتشر شد، رئیس حراست و امنیت کاخ ریاست جمهوری هائیتی نیز در ادامه تحقیقات مربوط به ترور جوونیل مویز در بازداشت پلیس قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارل مارتین، از همکاران دمیتری هرارد مدیر واحد حراست کاخ ریاست جمهوری هائیتی، گفته است آقای هرارد روز چهارشنبه و پیش از انتقال به پاسگاه پلیس در پورتو پرنس تحت بازجویی قرار گرفت.

روز چهارشنبه، ۱۶ تیرماه، گروهی از افراد مسلح ناشناس حدود ساعت یک بامداد به‌وقت محلی وارد اقامتگاه ریاست‌جمهوری هائیتی شدند و جوونیل مویز را ترور کردند. مارتین مویز، همسر رئیس‌جمهوری نیز در این حمله مجروح شد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در همین ارتباط نوشته است، مسئولان هائیتی تحقیقاتی را در مورد چندین شخصیت کلیدی آغاز کرده‌اند که ماه‌ها پیش از قتل مویز، درباره چگونگی بازسازی کشور پس از کنار رفتن او از قدرت گفت‌وگو کرده بودند.

بر اساس این گزارش، ملاقات این افراد در طول سال گذشته میلادی در ایالت فلوریدای آمریکا و جمهوری دومنیکن انجام شده بود و به نظر می‌رسد ارتباطی بین آنها با گروه مظنونان فعلی پرونده، از جمله یک پزشک و کشیش ۶۳ ساله، یک فروشنده تجهیزات امنیتی، و یک دلال بیمه و وام در فلوریدا، وجود داشته باشد.

بیشتر از جهان