کشته شدن چهار مظنون به ترور رئیس‌جمهوری هائیتی در درگیری با پلیس

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز پنجشنبه در نشستی فوق‌العاده به وضعیت کشور هائیتی بپردازد

نیروهای امنیتی در مقابل اقامتگاه رئیس‌جمهوری در پورتوپرنس، پایتخت هائیتی- VALERIE BAERISWYL / AFP

بنابر اعلام پلیس هائیتی، چهار نفر از مظنونان به ترور جوونیل مویز، رئیس‌جمهوری آن کشور، در درگیری با ماموران امنیتی کشته و دو نفر از آن‌ها دستگیر شده‌اند. 

روز چهارشنبه، ۱۶ تیرماه، گروهی از افراد مسلح ناشناس حدود ساعت یک بامداد به‌وقت محلی وارد اقامتگاه ریاست جمهوری هائیتی شدند و جوونیل مویز را ترور کردند. مارتین مویز، همسر رئیس‌جمهوری نیز در این حمله مجروح شد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، لئون چارلز، رئیس پلیس ملی هائیتی، چهارشنبه شب، در پیامی تلویزیونی، اعلام کرد که نیروهای امنیتی «راه این افراد را در مسیر فرار از صحنه جنایت بسته‌اند» و درگیری مسلحانه با آن‌ها در پورتو پرنس، پایتخت این کشور، ساعت‌ها ادامه داشته است. به گفته او در این درگیری‌ها چهار نفر از مظنونان به مشارکت در ترور کشته و دو نفر دستگیر شده‌اند، اما باقی این افراد هنوز آزادند. چارلز اعلام کرد که نیروهای پلیس تا بازداشت یا کشته شدن تمامی آن‌ها به عملیات خود ادامه خواهد داد. 

رئیس پلیس هائیتی همچنین اعلام کرد که در جریان این درگیری‌ها سه نفر از مأموران پلیس به گروگان گرفته شده بودند که بعدتر آزاد شده‌اند. 

پیش‌تر مقام‌های هائیتی بدون ارائه جزئیات، مدعی دستگیری افراد مظنون به ترور رئیس‌جمهوری شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و کشته شدن رئیس‌جمهوری آن، موجب ناآرامی بیشتر در کشوری خواهد شد که پیش از این هم با بحران‌هایی از قبیل خشونت‌های فرقه‌ای، تورم بالای اقتصادی و اعتراض‌های مردمی به حکومت استبدادی روبه‌رو بوده است. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز پنجشنبه در نشستی فوق‌العاده به وضعیت کشور هائیتی بپردازد.

کلود جوزف، نخست‌وزیر موقت هائیتی، پس از ترور جوونیل مویز، اعلام کرد که پلیس و نیروهای مسلح امنیت کشور را در کنترل دارند. او اعلام کرد که عوامل ترور رئیس‌جمهوری این کشور «یک گروه مسلح کوماندویی» از اتباع خارجی بوده‌اند که به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی (زبان‌های غیر از زبان رسمی کشور) صحبت می‌کرده‌اند. او وعده داد که قاتلان مویز برای این اقدام خود در محکمه قضایی مجازات خواهند شد. 

نخست‌وزیر موقت هائیتی ساعتی بعد، ضمن اعلام وضعیت اضطراری در کشور، خواستار تحقیقات بین‌المللی درمورد این ترور شد و اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد. 

هائیتی پیش‌تر درمورد احتمال فرار قاتلان رئیس‌جمهوری آن کشور از طریق مرز جمهوری دومینیکن و یا مرزهای آبی کشور ابراز نگرانی کرده بود. جمهوری دومینیکن در این راستا از بستن مرزهای خود با هائیتی و تقویت نیروهای امنتی خبر داد و اعلام کرد که منطقه مرزی کاملا آرام است.

بیشتر از جهان