دستگیری پزشک فلوریدایی به اتهام مشارکت در توطئه قتل رئیس‌ جمهوری هائیتی

رئیس‌ پلیس هائیتی گفته است که در مجموع به ۲۶ کلمبیایی در ارتباط با قتل رئیس ‌جمهوری هائیتی مظنون هستند

لئون چارلز، رئیس‌ پلیس هائیتی- REUTERS/Ricardo Arduengo

پلیس هائیتی مردی را بازداشت کرده است که گفته می‌شود در ایالت فلوریدای آمریکا پزشک است. این مرد هائیتی‌تبار است و پلیس می‌گوید که با یک هواپیمای خصوصی به آن کشور پرواز کرده و با مهاجمانی که هفته گذشته علیه جوینل مویز، رئیس ‌جمهوری آن کشور، سوءقصد کردند، همکاری کرده است.

روز یکشنبه لئون چارلز، رئیس‌ پلیس هائیتی، اعلام کرد که این فرد کریستین امانوئل سانون نام دارد و با شرکتی که مسئول تامین امنیت سیاستمداران بوده است و مظنونان به انجام سوءقصد را استخدام کرده، ارتباط داشته است. او گفت که فرد مظنون در اوایل ماه ژوئن همراه با مهاجمان به هائیتی پرواز کرده است.

به گفته آقای چارلز، ماموریت اولیه آن افراد حفاظت از آقای سانون بود، اما بعدا ماموریت جدیدی به آنان ابلاغ شد:‌ بازداشت رئیس‌ جمهوری. رئیس‌ پلیس هائیتی افزود که «عملیات از آنجا آغاز شد»، سپس تماس‌هایی نیز با شهروندان هائیتی گرفته شد و ۲۲ مظنون دیگر به گروه افزوده شدند.  بنا به اظهارات او، مظنونان به انجام ترور، از آقای سانون به عنوان رئیس ‌جمهوری آینده هائیتی محافظت می‌کردند.

ماموران پلیس چندین مورد مشکوک، از جمله کلاهی با آرم اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، ۲۰ جعبه فشنگ، چهار پلاک خودرو متعلق به جمهوری دومینیکن، دو اتومبیل، و اسنادی دال بر تماس با افرادی هنوز ناشناخته، در خانه او یافتند.

هفته گذشته، رئیس ‌جمهور مویز به ضرب گلوله افراد مسلح کشته شد. همسر رئیس‌ جمهوری هائیتی که در آن حمله مجروح شده است، به میامی منتقل شد و هنوز در بیمارستان بستری است.

رئیس‌ پلیس هائیتی گفته است که در مجموع به ۲۶ کلمبیایی در ارتباط با قتل رئیس ‌جمهوری هائیتی مظنون هستند و ۱۸ تن از آنان همراه با سه شهروند هائیتی بازداشت شده‌اند. او گفت که پنج تن از مظنونان هنوز بازداشت نشده‌اند و دست‌کم سه تن از آنان کشته شده‌اند.

آقای چارلز گفت که پلیس در همکاری با ماموران ارشد کلمبیایی می‌کوشند تا به جزئیات نقشه قتل، از جمله زمانی که مظنونان کلمبیا را ترک کردند و این که چه کسی هزینه بلیت آنان را پرداخت کرده است، پی ببرند. او گفت: «آنان افراد خطرناکی هستند. کماندو هستند، کماندوهای ویژه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشک هائیتی‌تباری که بازداشت شده است، در «بروارد کانتی» در فلوریدا، و نیز در «هیلزبرو کانتی»‌ در گالف‌کست سکونت داشته است. طبق سوابق ثبت‌شده، او در کانزاس‌سیتی ایالت میزوری نیز زندگی کرده و در سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرده است. آقای سانون در ویدیویی با عنوان «رهبری برای هائیتی»‌ در شبکه یوتیوب، خود را یک پزشک معرفی می‌کند.

روز یکشنبه، ساعاتی پیش از بازداشت او و همزمان با خطر ناآرامی‌های بیشتری که کشور شکننده هائیتی را تهدید می‌کند، صدها تن از شهروندان آن کشور در کلیساها برای ثبات و آرامش در کشورشان دعا کردند.

هائیتی بیش از ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و پس از ناکامی در برگزاری انتخابات پارلمانی، در حال حاضر تنها ده مقام منتخب دارد و همین امر، باعث شد که آقای مویز پیش از مرگ، تنها اندکی بیش از یک سال در حکومت باشد. کلاود جوزف، نخست‌وزیر موقت، در حال حاضر با کمک پلیس و ارتش، هدایت هائیتی را در دست دارد.

با آنکه روز یکشنبه خیابان‌ها آرام بودند، مقام‌های دولتی از آینده نگرانند و خواستار کمک نظامی ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد شده‌اند. با این حال، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز یکشنبه به شبکه خبری فاکس گفت که وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی درخواست هائیتی برای اعزام سربازان به آنجا است و فعلا هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

آقای کربی گفت:‌ «به نظر من بهترین جایی که اکنون می‌شود نیروی خود را به کار گیریم، کمک به آنان در انجام تحقیقات درباره حمله و کشف مقصر و مسئول آن، و نیز پاسخگو نگه داشتن آنان در مسیر پیش رو است.»

گزارش های بیشتر از خبرگزاری ها

© The Independent

بیشتر از جهان