نهمین جشنواره «توت» در پنجشیر برگزار شد

«میله توت» همه‌ساله در استان پنجشیر برگزار می‌شود

میله میوه توت از رسم‌های معنوی است که در پنجشیر قدمتی دیرینه دارد و مردم برای برگزاری آن لحظه‌شماری می‌کنند - عکس از ایندیپندنت فارسی 

به ابتکار اداره اطلاعات و فرهنگ پنجشیر در روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، نهمین جشنواره میوه توت با حضور مسئولان، شاعران، نویسندگان و فرهنگیان این استان و نیز مهمانانی ویژه از کابل در روستای آستانه برگزار شد.

جشن فرهنگی مردم پنجشیر که «میله توت» نام دارد، همه‌ساله در همین فصل به ویژه در روزهای پایانی برداشت توت برگزار می‌شود. امسال در کنار میله توت، ده‌ها فراورده‌ دیگر تولید این استان نیز به نمایش گذاشته شد که مورد توجه و تشویق شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

میله میوه توت از رسم‌های معنوی است که در پنجشیر قدمتی دیرینه دارد و مردم برای برگزاری آن لحظه‌شماری می‌کنند. این برنامه در سال‌های پیش، تنها به جشنواره میوه توت اختصاص داشت اما در نمایشگاه امسال که «نهمین جشنواره توت» نام داشت، علاوه بر میوه توت، عکس، کتاب و صنایع دستی زنان این استان نیز ارائه شده و تفنگ بازی و قرصک (رقص با آوازخوانی) در حاشیه این نمایشگاه، به برنامه رونقی بیشتر بخشیده بود.

شماری از مسئولان پنجشیر که در این نمایشگاه صحبت می‌کردند، جشنواره میوه توت و سایر برنامه‌های فرهنگی را عامل تبادل فرهنگی میان مردم و معرفی این استان به عنوان یک مکان تفریحی برای مردم افغانستان و جهان خواندند و بر برگزاری هرچه باشکوه‌تر میله توت و برنامه‌های فرهنگی دیگر مردم این استان تاکید کردند.

راحله عطایی، معاون استاندار پنجشیر که در این برنامه حضور داشت، برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی به ویژه میله توت را در رشد و بازکشف فرهنگ و اقتصاد ساکنان روستا بسیار مهم و باارزش خواند و با اشاره به برنامه‌های فرهنگی مردم این استان گفت: «هر کشور و جامعه‌ای تاریخ، تمدن و فرهنگ خاص خود را دارد و پنجشیر نیز تاریخ، تمدن و فرهنگ اصیل خود را دارد. مطالعه، کتاب‌خوانی، شعر، شاهنامه‌خوانی، مقام خوانی و مثنوی‌خوانی از فرهنگ اصیل مردم این استان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد رئوف یعقوبی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری این استان، نیز جشن میوه توت را یکی از میله‌های فرهنگی پنجشیریان دانست و در مورد آن گفت: «توت یکی از گیاهان قدیمی و بومی پنجشیر است و با طعم لذیذی که دارد، یکی از غذاهای مشهور مردم ما به شمار می‌رود.»

در استان پنجشیر افغانستان چند نوع توت وجود دارد. هرگاه نام توت به میان می‌آید و فصل برداشتش فرا می‌رسد، مردم از گوشه و کنار این کشور عزم سفر به پنجشیر را جزم می‌کنند تا از میوه توت آن دیار نوش جان کنند. مسئولان این استان هم با برگزاری هرساله جشن میوه توت، این میله را به نام پنجشیر گره زده‌اند و در تلاش‌اند تا این جشن را در سال‌های آینده هرچه پررنگ و عالی‌تر برگزار کنند و در کنار میوه توت، فراورده‌ها و صنایع دستی و دیگر فرهنگ‌های اصیل خود را نیز به نمایش بگذارند.

احمدشاه زکی، از ساکنان پنجشیر که در این برنامه حضور داشت، به ایندیپندنت فارسی گفت: «جشن توت، یکی از میله‌های فرهنگی و اصیل مردم ما به شمار می‌رود که همه‌ساله برگزار می‌شود. حالا در کنار جشن توت، ده‌ها برنامه‌های دیگر مانند نمایشگاه عکاسی، فراورده‌ها و صنایع دستی زنان نیز جا داده شده است که کار بسیار خوبی است. آرزو دارم در سال‌های آینده بهتر و باشکوه‌تر از امروز برگزار شود.»

ذبیح‌الله نوابی اهل کابل که برای دیدن این میله به پنجشیر آمده است، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «من همه‌ ساله برای دیدن این برنامه به پنجشیر می‌آیم، امسال نیز آمدم. هرچند روزهای پایانی فصل توت است، باز هم برگزار کردند. امسال در کنار میوه توت، نمایشگاه عکاسی، صنایع دستی زنان و فراورده‌های ساکنان پنجشیر نیز به نمایش گذاشته شده است که بسیار عالی است. کاش صلح بیاید تا مردم ما در تمام استان‌ها فرهنگ، دستاوردها و فراورده‌هایشان را به نمایش بگذارند و همه بدون ترس به تماشای آن‌ها برویم.»

توت، یکی از میوه‌های مشهور افغانستان به شمار می‌رود که در بیشتر استان‌های این کشور پرورش داده می‌شود. این میوه در فصل تابستان به سرعت می‌رسد و تمام می‌شود و در این مدت مردم تلاش می‌کنند این میوه را به صورت تازه و پیش از آنکه خشک شود یا فصلش تمام شود، نوش جان کنند.

گفته می‌شود، توت (تازه یا خشک)، برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید است و پزشکان به آن‌ها توصیه می‌کنند به جای قند از توت استفاده کنند تا قند خونشان کنترل شود و بالا نرود. اینک باغداران توت تلاش می‌کنند این میوه را بیشتر به صورت خشک به بازار عرضه کنند.

بیشتر از فرهنگ و هنر