رونمایی از نقاشی «افغانستان ندیده» در مقر سازمان ملل متحد

این نخستین هدیه افغانستان در پنج دهه اخیر به سازمان ملل متحد است

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد اثر گروه هنرسالار را به دبیرکل سازمان ملل متحد هدیه داد - دفتر نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد

عادله راز، نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد، در آخرین روز کاری خود نقاشی گروه هنرسالار را به مقر سازمان ملل متحد اهدا کرد و از آن رونمایی کرده است. در این اثر هنری «واقعیت‌های دیده نشده» این کشور بازتاب یافته است.

خانم راز در مراسم رونمایی این نقاشی گفت که این اثر بیانگر شکیبایی و زیبایی افغانستان است و هدیه‌ای است از طرف مردم افغانستان به سازمان ملل متحد. 

سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید این نخستین هدیه‌ افغانستان در پنج دهه اخیر به این سازمان است. دفتر نمایندگی افغانستان در سازمان ملل دو سال برای تهیه، انتقال و رونمایی این اثر تلاش کرده است. افغانستان در سال ۱۹۶۳ یک میز لاجوردی به سازمان ملل متحد هدیه داده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هدیه افغانستان را دریافت کرده است.

دفتر نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ خبری می‌گوید: «اکنون هرکه در راهرو سازمان ملل متحد قدم بزند، نقاشی زیبایی را می‌بیند که همدلی، عشق، میراث فرهنگی و تحول افغانستان را نشان می‌دهد. خطاطی‌ای که شعری از مولانا جلال‌الدین‌ محمد بلخی نیز بیانگر آن است.»

این شعر مولانا روی هدیه افغانستان خطاطی شده است: «در این خاک به جز عشق دگر تخم نکاریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اثر هشت متری کاری از نقاشان گروه هنرسالار است که در سال‌های اخیر برای تغییر سیمای افغانستان از میان جوانان تشکیل شده است.

امید شریفی، بنیان‌گذار گروه هنرسالار درباره ایجاد این اثر توضیح داد که گروه آن‌ها به ۳۴ ولایت افغانستان سفر کرد تا با الهام‌گرفتن از تمام گوشه‌های کشور تصویر رنگارنگی از افغانستان ترسیم کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در مراسم رونمایی این اثر گفت:‌ «البته این نقاشی برای سازمان ملل متحد بسیار مهم است. این [اثر] تصویرگر ۷۵ سال مشارکت افغانستان و سازمان ملل متحد است که همکاری محکمی نیز بوده است و خانم راز آن را فوق‌العاده تقویت کرده است.»‌

او می‌گوید: «من می‌خواهم از حمایت قاطع سازمان ملل متحد نسبت به افغانستان به شما اطمینان دهم. ما از مردم افغانستان قاطعانه حمایت می‌کنیم تا این دوره آزمایش به عصر جدید صلح، سعادت و تامین حقوق بشر که برای مردم افغانستان که بسیار برای من عزیزند، بیانجامد.»

بیشتر از فرهنگ و هنر