اردن دو مقام سابق را به اتهام «فتنه» علیه پادشاه محکوم کرد 

عوض‌الله و حسن‌بن زید به همکاری با ملک حمزه برای فتنه علیه پادشاه اردن متهم شده‌اند 

نگهبانی افسران نظامی در خارج از دادگاه امنیت دولتی اردن،۱۲ ژوئیه ۲۰۲۱- Khalil MAZRAAWI / AFP

دادگاه اردن دو نفر از مقام‌های سابق آن کشور را به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام علیه پادشاه به ۱۵ سال زندان محکوم کرد. «باسم عوض‌الله»، دستیار سابق پادشاه اردن، و «الشریف حسن‌بن زید»، از اعضای خاندان سلطنتی، دو متهمی هستند که به جرم «تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی» و «فتنه علیه پادشاه اردن» در دادگاه محاکمه شدند. 

دادگاه اردن پس از برگزاری شش جلسه دادرسی، روز دوشنبه (۱۲ ژوئیه) ضمن صدور حکم ۱۵ سال زندان برای عوض‌الله و حسن‌بن زید، اعلام کرد که مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد آنان در صدد بودند به سلطنت آسیب برسانند. اما دو متهم می‌گویند که به حکم خود اعتراض دارند و درخواست می‌دهند که دادگاه تجدیدنظر پرونده را دوباره بررسی کند. 

ماجرای «فتنه» در خاندان سلطنتی اردن به ماه آوریل امسال (۱۴۰۰ خورشیدی) بازمی‌گردد ‌که حمزه‌ بن حسین، برادر ناتنی ملک‌عبدالله، پادشاه اردن، قصد داشت با کمک برخی افراد نزدیک به خاندان سلطنتی، علیه پادشاه کودتا کند. 

اگرچه این بحران سیاسی در کمتر از ۴۸ ساعت به پایان رسید، اما اقدامات قانونی برای شناسایی عوامل آن ادامه یافت. در آن روند بررسی آن پرونده ۲۰ نفر  بازداشت شدند که نام عوض‌الله و حسن‌بن‌ زید نیز در میان آن‌ها بود. ملک حمزه نیز تحت بازداشت خانگی درآمد. 

ملک حمزه پس از آن ماجرا خیلی زود دوباره با برادر ناتنی خود آشتی کرد، اما افرادی که در آن کودتای نافرجام با او همکاری کرده بودند، نتوانستند نجات یابند. 

ملک حمزه و ملک عبدالله، پسران ناتنی شاه‌حسین، پادشاه فقید اردن هستند. در آغاز ملک حمزه ولیعهد و جانشین شاه‌حسین بود، اما در سال ۲۰۰۴ میلادی شاه‌حسین این عنوان را از او گرفت و به پسر دیگرش، ملک عبدالله بخشید. 

در ۱۶ سال گذشته، ملک حمزه همواره در قالب یک فرد ناراضی دیده شده و گویی پدرش را به دلیل آن اقدام نبخشیده است. اما او یکی از چهر‌های محبوب اردن نیز به شمار می‌رود که در تماس با مردم عادی، مانند پدرش متواضعانه رفتار می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملک حمزه در سال ۲۰۱۸ مسئولان کشور را به دلیل تصویب «قانون مالیات بر درآمد» به شدت مورد انتقاد قرار داد و آنان را به «مدیریت ناکارآمد» متهم کرد. 

او پس از بازداشت خانگی، در ویدیوهایی دولت اردن را فاسد و ناکارآمد خواند و گفت که مردم به دلیل ترس از نیروهای امنیتی اعتراض نمی‌کنند. 

هرچند او به دلیل بیعت دوباره با برادر خیلی زود از بازداشت خانگی درآمد و دادگاهی نشد، در اتهامات ۱۳ صفحه‌ای او گفته شده است که ولیعهد سابق اردن در پی بلندپروازی‌های شخصی خود برای رسیدن به حکومت بوده است. 

به گزارش شبکه خبری الجزیره، دادگاه اعلام کرده است که عوض‌الله و حسن‌بن زید با کمک ملک‌ حمزه قصد داشتند برای پیشبرد هدف خود، از خارج کمک بگیرند. 

از سوی دیگر، پیش از اعلام حکم دادگاه، «مایکل سالیوان»، دادستان سابق فدرال امریکا، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته بود که آن دادگاه کاملا ناعادلانه است. او گفت: «عوض‌الله در زندان مورد ضرب و شتم و بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته است.» 

باسم عوض‌الله و حسن‌بن زید، تابعیت عربستان دارند و به آن کشور نزدیک هستند. به‌خصوص عوض‌الله دوستی نزدیکی با شاهزاده بن سلمان داشته است و به همین دلیل، پس از بازداشت آنان، بسیاری از رسانه‌های و فعالان سیاسی و مدنی اردن، عربستان را به نقش داشتن در کودتا متهم کردند. اما عربستان اعلام کرد که از تصمیم‌های ملک عبدالله برای کشورش حمایت می‌کند و هیچ دخالتی در بحران ایجاد شده ندارد. 

ملک عبدالله از سال ۱۹۹۹ تاکنون پادشاه اردن است و نسبت به دیگر کشورهای جهان عرب و خاورمیانه، از ثبات و آرامش بیشتری برخوردار است.