اعلام وفاداری دوباره شاهزاده حمزه به پادشاه اردن

ملک‌ عبدالله دوم با میانجیگری برای رفع اختلاف‌ها در خاندان سلطنتی اردن موافقت کرد

شاهزاده حمزه پیش‌تر ولیعهد ملک عبدالله دوم بود، اما سال ۲۰۰۴ برکنار شد و فرزند عبدالله، شاهزاده حسین، به‌جای او قرار گرفت- KHALIL MAZRAAWI / AFP

شاهزاده حمزه بن حسین، ولیعهد پیشین اردن، در نامه‌ای وفاداری خود را به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، اعلام کرد. پیش از این اعلام وفاداری، پادشاه با میانجیگری برای رفع شکاف ایجادشده در خاندان سلطنتی اردن که به حبس خانگی شاهزاده حمزه منجر شد، موافقت کرد.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت اردن حمزه را که برادر ناتنی ملک عبدالله دوم است، به توطئه‌ای «شریرانه» و دست داشتن در دسیسه‌ای فتنه‌جویانه برای «بی‌ثبات کردن امنیت پادشاهی» متهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شنبه‌ شب، ۱۴ فروردین‌ماه، خبر بازداشت حمزه همراه با دست‌کم ۱۶ نفر دیگر از شخصیت‌های برجسته اردن، منتشر شد. او در پیامی ویدیویی از حبس خانگی‌اش در کاخ خود در امان خبر داده و با لحن ستیزه‌جویانه‌ای گفته بود که از دستورهای محدودکننده پیروی نخواهد کرد.

اما شاهزاده حمزه ۴۱ساله، دوشنبه شب، با اعلام تعهد به پشتیبانی از پادشاه اردن، در نامه خود نوشت: «به میراث نیاکانم وفادار خواهم ماند و در مسیر آن‌ها قدم برمی‌دارم و به مسیر و پیام آن‌ها و به پادشاهی وفادار می‌مانم.»   

در ادامه نامه او همچنین آمده است: «من همیشه آماده کمک و حمایت از اعلیحضرت پادشاه و ولیعهد او خواهم بود.»

نامه شاهزاده حمزه اندکی پس از آن منتشر شد که کاخ سلطنتی اردن از موافقت ملک عبدالله دوم با پیشنهاد میانجیگری به‌منظور «رسیدگی به مسأله شاهزاده حمزه در چارچوب خانواده هاشمی» خبر داد.

پادشاه وظیفه میانجی‌گری را برعهده عمویش، شاهزاده حسن بن طلال، قرار داده است که خود پیش از ملک عبدالله دوم، قرار بود وارث سلطنت باشد.

ملک عبدالله دوم در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه، برادر ناتنی‌اش را ولیعهد خود معرفی کرده بود، اما در سال ۲۰۰۴ او را برکنار و فرزند خود، شاهزاده حسین را در این جایگاه قرار داد.

بیشتر از جهان