نماینده جمهوری‌خواه: آمریکا «احتمالا» باید به افغانستان بازگردد

خروج سربازان از سال گذشته و با تصمیم دولت ترامپ کلید خورد و در اصل قرار بود تا مه سال جاری میلادی پایان یابد

آدام کینزینگر، نماینده حزب جمهوری‌خواهان ایالات متحده آمریکا - Chip Somodevilla/AFP

وقتی از یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره که چند بار برای خدمت نظامی به عراق و افغانستان اعزام شده است، درباره دستور رئیس‌جمهور جو بایدن مبنی بر خروج نیروهای نظامی از منطقه سوال شد، وی آینده‌ای وخیم را پیش‌بینی کرد.

آدام کینزینگر، نماینده‌ای که در ماه‌های اخیر یکی از معدود جمهوری‌خواهانی بود که از استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق حمایت کرد، این اظهارات را روز یکشنبه ۱۱ ژوییه، در مصاحبه با برنامه «دیدار با اصحاب رسانه» (Meet The Press) شبکه ان‌بی‌سی بیان کرد.

آقای کینزینگر گفت: «به نظرم همانطور که می‌دانید به دلیل تهدیدهای موجود علیه ما و متحدانمان در منطقه، خیلی محتمل است که یا دوباره مجبور شویم بگرام را اشغال یا در عملیاتی هوایی منطقه را بمباران کنیم.» اشاره او به پایگاه هوایی بگرام است که سابقا و پیش از خروج نیروهای نظامی در روزهای اخیر، پایگاه هوایی اصلی ایالات متحده در افغانستان بود. آن‌ها ظاهرا نیمه‌‌شب و بی‌ آنکه به فرماندهان افغان خبر دهند یا وضعیت شبه‌نظامیان زندانی در پایگاه را روشن کنند، آنجا را ترک کردند.

او گفت که ادامه حضور ایالات متحده، «هزینه اندکی بود که باید می‌پرداختیم تا بتوانیم جلوی بازگشت وضعیتی اجتناب‌ناپذیر را که متاسفانه به زودی شاهد آن خواهیم بود، بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی چاک تاد، مجری برنامه، از او درباره مقاله‌ای در نشریه اکونومیست پرسید که خروج ایالات متحده را «شکست کوبنده» آمریکا بعد از حدود ۲۰ سال جنگ اعلام کرد، آقای کینزینگر گفت با این ارزیابی موافق است.

او پاسخ داد: «بله من هم موافقم که این شکستی کوبنده است. می‌دانید طالبان ضرب‌المثلی دارد که می‌گوید ایالات متحده آمریکا ساعت‌ دارد ولی ما تا بخواهید زمان داریم.»

او ادامه داد: «من به مردم آمریکا مفتخرم که ۲۰ سال این عملیات را رها نکردند ولی واقع آن است که باید آن را مدتی طولانی‌تر ادامه می‌دادیم.»

اظهارات آقای کینزینگر یکی از بدبینانه‌ترین نظرها درباره خروج ایالات متحده از افغانستان پیش از بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر است. خود آقای بایدن در چند مصاحبه‌ این اقدام را لازم دانسته و گفته است هیچ تضمینی وجود ندارد که با باقی ماندن ایالات متحده در این کشور به نتایج بهتری منجر شود.

در واقع، خروج سربازان از سال گذشته و با تصمیم دولت ترامپ کلید خورد و در اصل قرار بود تا مه سال جاری میلادی پایان یابد.

طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده به مرگ بیش از دو هزار و ۳۰۰ سرباز آمریکایی منجر شده است و طی آن ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغان هم جان باخته و میلیون‌ها نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند.

اکنون این نگرانی‌ها مطرح است که شاید طالبان بتواند تمام مناطق تحت سیطره خود در گذشته را پس بگیرد که در صورت وقوع، از دست رفتن بیشتر دستاوردهای نیروهای اتحاد جهانی ظرف دو دهه گذشته را در پی خواهد داشت.

© The Independent