سرپرست نخست‌وزیری لبنان:‌ با فروپاشی اجتماعی چند روز فاصله داریم

بانک جهانی بحران اقتصادی لبنان را یکی از بدترین رکودها در تاریخ مدرن توصیف کرده است

حسان دیاب، سرپرست نخست‌وزیری لبنان- TÉLÉ LIBAN / AFP

حسان دياب، سرپرست نخست‌وزیری لبنان، هشدار داد که این کشور تنها چند روز با فروپاشی اجتماعی فاصله دارد و از جامعه بین‌الملل خواست تا لبنان را از فروغلتیدن به بحران اقتصادی نجات دهد.

بانک جهانی بحران اقتصادی لبنان را یکی از بدترین رکودها در تاریخ مدرن توصیف کرده است.

پول لبنان بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و بیش از نیمی از مردم فقیر شده‌‌اند.

نبود سوخت برای اتومبیل‌ها مردم را خشمگین کرده است و اخبار درگیری میان افراد در پمپ‌ بنزین‌ها از این سو و آن سو به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد که همین خبرها نخست‌وزیر لبنان را بر آن داشته است تا درباره ابعاد ناآرامی‌های بیشتر هشدار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیاب روز سه‌شنبه، در ملاقات با سفرا و نمایندگان سازمان‌های دیپلماتیک در بیروت گفت:‌ «لبنان با انفجار اجتماعی چند روز فاصله دارد. مردم لبنان در این تجربه سیاه تنها مانده‌اند.»

دیاب پس از انفجار بندر بیروت در چهارم اوت ۲۰۲۰ از مقام خود استعفا داد و از آن زمان به عنوان سرپرست در این مقام است. از آن زمان تاکنون سیاستمداران لبنانی که از جناح‌ها و گروه‌های مختلف حمایت می‌کنند، نتوانسته‌اند بر سر یک دولت جدید توافق کنند.

به دنبال انفجار بندرگاه بیروت که یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای در تاریخ معاصر به شمار می‌رود، دولت لبنان استعفا داد اما با گذشت حدود یک سال از آن اتفاق، مقام‌های این کشور هنوز نتوانسته‌اند روی ترکیب کابینه توافق کنند.

دیاب گفته است که تنها راه ازسرگیری مذاکره با صندوق بین‌المللی پول تشکیل یک کابینه جدید است.

او اظهار داشت:‌ «این دولت حق ازسرگیری مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول برای اجرای برنامه برون‌رفت اقتصادی را ندارد زیرا مذاکرات به معنی تعریف وظايفی برای دولت بعدی است که شاید با آن‌ها موافق نباشد.»

ماه گذشته، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رهبران لبنان را مقصر بحران اقتصادی و سیاسی این کشور خواند و گفت که اگر به رویه خود در ممانعت از تشکیل دولت جدید و اجرای اصلاحات ادامه دهند، ممکن است برخی از آن‌ها را تحریم کند.

حسان دیاب گفت که صبر لبنان رو به پایان است و «مشروط کردن کمک به تشکیل دولت جدید لبنان، به تهدیدی برای جان مردم تبدیل شده است.»