مدیر پیشین سیا: اگر مقابل ایران قوی نباشیم فرصتی برای دیپلماسی وجود نخواهد داشت

دنیل هافمن:‌ «اگر ایران مایل به توافق سر معامله‌ای بهتر باشد باید بندهای غروب (که تاریخ انقضا دارند) در آن حذف شوند و بازرسی‌ها در آن گنجانده شود»

دن هافمن، از مدیران پیشین سیا:‌ «دو کشور چین و روسیه که دنبال تامین منافع آمریکا نیستند، از طرف ما برای رسیدن به توافق جدید مذاکره می‌کنند» -AFP

دنیل هافمن، از مدیران پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) درباره مذاکرات اتمی جاری میان ایران و ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی کرد.

او روز یکشنبه، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس هشدار داد که با موقعیت فعلی آمریکا تحت ریاست‌جمهوری جو بایدن، واشینگتن هرگز به دیپلماسی در این زمینه دست نخواهد یافت.

هافمن گفت:‌ «ما باید برنامه اتمی ایران را متوقف کنیم و اگر ایران مایل به توافق سر معامله‌ای بهتر باشد باید بندهای غروب (که تاریخ انقضا دارند) در آن حذف شوند و بازرسی‌ها در آن گنجانده شود. اما این بسیار سخت است. فراموش نکنیم که ایران فعالیت‌های مربوط به برنامه اتمی خود را پنهان کرده که برخی را اسرائیل افشا کردهاست و از برخی دیگر در تاسیسات غنی‌سازی فردو که اصلا اعلام نکرده بودند، در سال ۲۰۰۹ مطلع شدیم. بنابراین در وضعیت بی‌اعتمادی و نبود راستی‌آزمایی هستیم. در ضمن دو کشور چین و روسیه که دنبال تامین منافع آمریکا نیستند، از طرف ما درباره رسیدن به توافق جدید مذاکره می‌کنند.»

ایران و ایالات متحده از فرودین‌ماه مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ آغاز کرده‌اند که تاکنون شش دور آن در وین، پایتخت اتریش، انجام شده است. براساس گفته‌های مقام‌های آمریکایی، ایالات متحده قصد دارد تا پس از احیای برجام، دامنه آن را گسترش دهد و ضمن اعمال محدودیت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، فعالیت‌های منطقه‌ای آن را نیز محدود کند؛ اما از آن سو، ایران هرگونه مذاکره درمورد توافق قوی‌تر و گسترده‌تر را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ششمین دور این مذاکرات یکشنبه هفته گذشته به پایان رسید و هنوز زمان دقیقی برای دور هفتم این مذاکرات اعلام نشده است. مسائل اصلی مورد بحث در این مذاکرات، رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به تعهداتش براساس توافق برجام بوده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق اتمی که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های غربی امضا شده بود خارج شد و تحریم‌های سنگینی را بر جمهوری اسلامی اعمال کرد. ایران نیز با نقض تعهدات خود در برجام سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد افزایش داد. اکنون ایران می‌گوید که برای بازگشت به تعهداتش همه تحریم‌ها باید لغو شوند، خواسته‌ای که آمریکا حاضر به انجام آن نیست.

دنیل هافمن در اظهارات اخیر خود گفت:‌ «تا وقتی که به موقعیت برتر در روابط با ایران دست نیافته‌ایم، حملات تلافی‌جویانه میان دو طرف ادامه خواهد یافت و این برتری باید در هرگونه مذاکرات دیپلماتیک با ایران که در حال انجام است رخ دهد. اگر مقابل ایران قوی نباشیم فرصتی برای دیپلماسی وجود نخواهد داشت.»