ایران، ترکیه و پاکستان کنسولگری‌های خود در بلخ را بستند

در پی بدتر شدن اوضاع امنیتی، ترکیه، پاکستان و جمهوری اسلامی ایران کنسولگری‌های خود در مزارشریف را بستند

اوضاع امنیتی ولایت بلخ به دنبال حملات اخیر طالبان رو به وخامت رفته است-FARSHAD USYAN / AFP

با افزایش ناامنی‌ها در شمال افغانستان، کنسولگری‌های پاکستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف بسته شدند.

فرهاد عظیمی، والی بلخ، امروز یکشنبه (۴ ژويیه) در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرد که خدمات کنسولی کشورهای نامبرده در ولایت بلخ متوقف شده است. دیپلمات‌های این کشورها نیز از مزارشریف به کابل رفته‌اند.

در هفته‌های اخیر، دست‌کم پنج شهرستان در ولایت شمالی بلخ بین طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دست به دست شده است. جنگجویان طالبان یک بار توانستند خود را به دروازه‌‌های شهر مزارشریف برسانند اما نیروهای امنیتی آنان را عقب زدند. تلفات گروه طالبان در ولایت بلخ سنگین بوده است.

توقف خدمات کنسولی این کشورها مشکلاتی را برای مردم مزارشریف به وجود آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرشته احمدی، شهروند مزارشریف، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «ما برای سفر به پاکستان برای درمان مادرم به کنسولگری مراجعه کردیم اما متوجه شدیم که کنسولگری تعطیل شده است. تنها این کنسولگری نیست و بسیاری دیگر از نمایندگی‌های کشورها در بلخ بسته شده‌اند. این وضعیت هم مشکلاتی برای ما به وجود آورده و هم ما را نگران کرده است.»

اما خبرگزاری ایسنا از قول مقام‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل می‌نویسد که کنسولگری ایران در مزارشریف مسدود نشده است بلکه متناسب به اوضاع امنیتی شمال افغانستان، کاهش نیرو انجام شده است. 

هم‌زمان، جعفر فتاح‌یوف، سرکنسول ازبکستان در بلخ، نیز تایید کرده است که هرچند کنسولگری این کشور باز است، اما صدور ویزای سیاحتی متوقف شده است. سایر کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان و قزاقستان نیز صدور ویزا را متوقف کرده‌اند. بسیاری از این کشورها از نفوذ افراطی‌ها از خاک افغانستان به کشورشان نگران‌اند.

گروه‌های اسلام‌گرای مخالف دولت‌های آسیای میانه مانند جنبش اسلامی ازبکستان، در خاک افغانستان و زیر چتر طالبان فعالیت می‌کنند.

وزارت خارجه افغانستان تاکنون درباره بسته شدن کنسولگری‌های سه کشور ترکیه، پاکستان و جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف واکنشی نشان نداده است.

بیشتر از جهان