طالبان یک شهرستان دیگر را در بلخ «تصرف» کردند

در هفته‌های اخیر بیش از ۱۲ شهرستان به کنترل گروه طالبان در آمده است

اگر این سیاست تنگ کردن حلقه محاصره طالبان هرچه زودتر مهار نشود، خطرات جدی امنیتی گریبانگیر مردم کشور خواهد شد- WAKIL KOHSAR / AFP

گروه طالبان می‌گوید که توانسته است شهرستان زارع در ولایت شمالی بلخ را نیز در پی درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی افغان تصرف کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اعلام کرده است که جنگجویان این گروه صبح شنبه (۲۲ خرداد) توانستند ساختمان‌های اداری و امنیتی مرکز شهرستان زارع را تصرف کنند.

مقام‌های افغان اما با رد ادعای طالبان می‌گویند محل فرماندهی شهرستان زارع تغییر کرده و گروه طالبان تنها توانسته‌ است کنترل ساختمان‌های متروک را به دست گیرد.

در بیانیه لشکر ۲۰۹ شاهین آمده است که امکانات و نیروی انسانی شهرستان زارع و نیروهای دفاعی و امنیتی حوالی ساعت ۸ صبح امروز (شنبه) به یک روستا در خط فاصل بین شهرستان‌های زارع و کشنده انتقال داده شد.

پیشروی طالبان در همین حد نیز نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.

این گروه در روزهای اخیر توانسته‌ چند شهرستان را در ولایت‌های بدخشان، غزنی، ارزگان، فاریاب، تخار، لغمان، بغلان، نورستان، زابل، بادغیس و میدان‌وردک تصرف کند.

چند سال پیش کنترل یک ولسوالی به دست طالبان مسئله بزرگی قلمداد می‌شد، اما اکنون این شورشیان ظرف چند ماه گذشته توانسته‌‌اند دست‌کم کنترل ۱۲ شهرستان کشور را به دست گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می‌گوید با تصرف شهرستان در شمال کشور مقدار زیاد سلاح‌های سبک و سنگین و مهمات نیروهای امنیتی هم به‌ دست طالبان افتاده است.

به نظر می‌رسد فرماندهان طالبان و حامیان منطقه‌ای آن‌ها در استراتژی جنگی خود نسبت به دهه ۹۰ میلادی تغییراتی اعمال کرده‌اند. این شورشیان که از جنوب کشور برخاسته‌اند، اکنون ظاهرا برنامه تصرف مناطق مختلف در گوشه و کنار کشور را دارند.

از جمله ولایت بلخ در شمال کشور، که از ولایت‌های نسبتا امن است، در معرض حملات شدید قرار گرفته است. سقوط شهرستان زارع اگر تایید شود، زنگ خطر را به صدا در می‌آورد.

پیشتر نیز در ولایت فاریاب و سرپل برخی مناطق به دست طالبان سقوط کرده بود. شورش در شمال شرق کشور، بدخشان، هم شدت یافته و چند ولسوالی در تخار، بغلان، بادغیس و میدان وردک هم که در گذشته از نفوذ طالبان دور بودند، سقوط کرده‌اند.

مقام‌های امنیتی فاریاب مدعی هستند که در پیشروی‌های اخیر طالبان، نظامیان بازنشسته پاکستانی به جبهه‌های جنگ آمده‌اند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.

این مقام‌ها همچنین می‌گویند که در برخی مناطق آن‌ها به عقب‌نشینی تاکتیکی تن می‌دهند تا طالبان را در آن‌جا زمین‌گیر کنند.

وزارت کشور افغانستان در پی سقوط شهرستان جلریز در ولایت میدان‌وردک همین دو هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای امنیتی عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند، اما توضیحات بیشتری مبنی بر چگونگی و دلایل این عقب‌نشینی تاکتیکی ارائه داده نشده و با گذشت روزها هم شهرستان از طالبان پس‌گرفته نشده است.

برنامه اصلی گروه طالبان ظاهرا تنگ‌ کردن حلقه محاصره ۳۴ ولایت افغانستان از جمله کابل است. این شورشیان در گذشته نیز توانسته‌اند مراکز ولایت‌ها را مثلا در قندوز تصرف کنند اما نتوانسته‌اند آن را حفظ کنند و به کمک نیروهای هوایی آمریکا و اعزام کاماندوهای افغان خیلی زود به عقب‌ رانده شده‌اند.

اگر این سیاست تنگ کردن حلقه محاصره طالبان هرچه زودتر مهار نشود، خطرات جدی امنیتی گریبانگیر مردم کشور خواهد شد. دولت افغانستان که روی چهل هزار نیروی ویژه و هزاران سرباز ارتش و پلیس حساب می‌کند اطمینان می‌دهد که جنگجویان طالبان توانایی تصرف ولایت‌ها را ندارند و در جنگ رو‌دررو شکست می‌خورند. اما با رفتن نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر و پایان حمایت هوایی آن‌ها از نیروهای افغان، این نگرانی وجود دارد که پیچیدگی جنگ بیشتر هم شود.   

بیشتر از جهان