کارزار گسترده برای آزادی گروگان خردسال اهل بلخ

کاربران توییتر از رهبران افغانستان خواستند تا این آدم‌ربایی را به چشم یک مساله کوچک نگاه نکنند

بیش از پنج ماه است که آدم‌ربایان عبدالرووف را ربوده و خواهان پرداخت دست کم یک میلیون دلار هستند-رسانه‌های اجتماعی

فعالان رسانه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران افغان برای آزادی عبدالرئوف کودک ۹ ساله بلخ توفان تویتتری به نام #عبدالروف_را_خانه_بیاورید راه انداخته‌اند. این کاربران توییتری از مقام‌های ارشد دولت افغانستان خواستند که برای آزادی این کودک بلخی فورا اقدام کنند.

کارزار تازه رسانه‌ای پس از انتشار صدای شکنجه عبدالرووف آغاز شده است.

تازه‌ترین فایل صوتی از شکنجه این کودک در روز دوم نوروز به دست پدرش رسیده است. پدرش این صدا را در اختیار ایندیپندنت قرارداده است اما به دلیل حفظ حریم خصوصی خانواده و کودک قابل انتشار نیست.

برخی از کاربران نوشته‌اند که پس از شنیدن صدای شکنجه این کودک، از حال رفته‌اند و سر از بیمارستان درآورده‌اند.

اوستا آزاده نوشت: «از شدت غصه که با شنیدن صدای ناله‌های عبدالرووف جان کوچک کشیدم، ناگهان حالم به‌هم خورد و آن قدر گریه کردم که از هوش رفتم، خانواده به اورژانس زنگ زدند و کمک خواستند. چندساعت در شوک تمام به سر بردم. خدایا صبر بده، مادرش چه می‌کشد.»

 بیش از پنج ماه است که عبدالرووف از سوی افراد مسلح ناشناس دزدیده شده است و تحت آزار و اذیت قرار گرفته است. هرچند دولت افغانستان افرادی مظنون را در پیوند به این گروگان‌گیری بازداشت کرده است اما براساس گزارش‌ها با وجود دست داشتن در این قضیه این افراد بدون بازجویی و محاکمه آزاد شدند.

گفته می‌شود گروگان‌گیرها گروه‌های آدم‌ربای وابسته به افراد بانفوذ محلی در استان بلخ‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این کارزار توییتری کاربر دیگری به نام احمد فیصل عمران نوشت: «تشكيلات بزرگى به نام رياست كشف و استخبارات در هر سه نهاد امنيتى افغانستان وجود دارد. مسئولين اين‌ها ماهانه بهترين معاش‌ها و امكانات را دارند شامل خودروهای زرهى رنگارنگ و محافظين سر تا پا مسلح. اما كار اين رياست‌ها چیست؟»

کاربری دیگر نوشته است: «آقای رئیس جمهور وقتی که زنگ تعلیمی سال ۱۴۰۰ را می‌نواختید به یاد بیاورید که عبدالروف (کودک ربوده شده در بلخ) از قلمرو حکومت شما دزدیده شده و به سبب بی‌کفایتی دستگاه امنیتی شما هنوز نزد آدم‌ربایان در بند است.»

کاربران متعدد از این دست پرسش‌ها کرده‌اند وخشمشان را از عدم توانایی حکومت در برابر یک گروه آدم‌ربا ابراز کردند.

کاربران افغان از مقام‌های افغان خواسته‌اند که به این پرونده از دید یک مساله کوچک نگاه نکنند و آن را جدی پیگیری کند.

فضل محمود فضلی، رئیس اداره امور افغانستان در پاسخ به سؤال‌های ایندیپندنت فارسی درباره این پرونده آدم‌ربایی گفت که این قضیه او را عمیقا متاثر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «شخص رئیس جمهور موضوع را روزمره تعقیب می‌کند و ممکن است آگاهی حاصل کرده باشید که تا حال افراد متعددی در این قضیه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. طبعا نیروهای امنیتی محتاطانه برخورد می‌کنند تا از آسیب احتمالی به عبدالرئوف جلوگیری کنند.»

کاربران توییتر به شماره شخصی حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و ژنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان نیز پیام دادند و از آن‌ها نیز خواسته‌اند که از این مساله با غفلت نگذرند.

در بخشی از این پیام که به حساب شخصی آقای محب فرستاده شده است، آمده است: «در کشوری که شما مشاور امنیت ملی‌اش هستید، چنین ظلم آشکار جریان دارد. اگر قضیه را جدی پیگیری می‌کردید، کودک به زودی رها می‌شد.»

اما مقام‌های امنیتی در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.