آمریکا پایگاه بگرام را تخلیه کرد

تخلیه پایگاه بگرام نشانه آن است که نیروهای نظامی آمریکا، بسیار زودتر از موعد اعلام شده از سوی کاخ سفید، افغانستان را ترک می‌کنند

پایگاه بگرام، نقشی مرکزی در جنگ آمریکا با طالبان و پیگرد رهبران القاعده پس از حمله آنان به آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ داشت- ROSLAN RAHMAN / AFP

پس از نزدیک به ۲۰ سال، ارتش آمریکا پایگاه هوایی بگرام، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی خود در خاک افغانستان را ترک کرد و کنترل این فرودگاه را به افغانستان سپرد.

پایگاه بگرام، نقشی مرکزی در جنگ آمریکا با طالبان و پیگرد رهبران القاعده پس از حمله آنان به آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ داشت.

شبکه ای بی سی نیوز، به نقل از دو مقام آمریکایی که نامشان اعلام نشده، گزارش داد که پایگاه بگرام به نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان داده شده است، اما آنها نمی‌توانند جزییات بیشتری را فاش سازند.

یکی از این دو مقام در عین حال گفته که ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، همچنان ظرفیت‌ها و اختیارات خود را برای حمایت از نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در خاک افغانستان حفظ خواهد کرد.

براساس آنچه دولت بایدن اعلام کرده، نیروهای آمریکایی تا سپتامبر سال جاری خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

تخلیه پایگاه بگرام نشانه روشنی است که حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا یا افغانستان را ترک کرده‌اند و یا در آستانه ترک این کشور، بسیار زودتر از موعد اعلام شده از سوی کاخ سفید، هستند.

پیش از این نیز آشکار شده بود که نیروهای آمریکایی و حدود هفت هزار نیروی ناتو، احتمالا تا چهارم جولای، روز استقلال آمریکا، افغانستان را ترک خواهند گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر سربازان ناتو، همین هفته به آرامی از افغانستان خارج شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارشی تحلیلی از اعلامیه‌های کشورهای اروپایی که سربازان خود را از افغانستان خارج کرده‌اند. در این گزارش گفته شده نیروهای اروپایی برخلاف حضور پر سر و صدایشان برای حمایت از آمریکا پس از حمله سال ۲۰۰۱  این کشور به طالبان، اکنون با مراسمی ساده و بی سر و صدا افغانستان را ترک می‌کنند.

آمریکا هنوز به طور دقیق روشن نکرده است که آخرین سرباز این کشور چه زمانی از افغانستان خراج خواهد شد. علاوه بر نگرانی‌های امنیت، بحث و گفتگو بر سر نحوه حفاظت از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل همچنان ادامه دارد. در حال حاضر سربازان ترکیه و آمریکا حفاظت از این فرودگاه را بر عهده دارند.

تا زمان رسیدن به توافقی جدید بر سر حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل بین ترکیه و افغانستان، و احتمالا ایالات متحده آمریکا، به نظر می‌رسد که حفاظت از این فرودگاه همچنان بر اساس ساز و کار موجود صورت خواهد گرفت.

طالبان با حضور نیروهای خارجی، از جمله برای حفاظت از فرودگاه کابل مخالفت کرده است.

در عین حال، براساس توافق دولت‌های افغانستان و آمریکا، ۶۵۰ سرباز آمریکایی برای محافظت از سفارتخانه این کشور در کابل باقی می‌مانند.

خروج نیروهای آمریکا و ناتو در شرایطی صورت می‌گیرد که طالبان در هفته‌های اخیر پیشروی‌هایی در برخی از مناطق افغانستان داشته و توانسته کنترل برخی از نقاط را در اختیار بگیرد.

ژنرال میلر، چند روز پیش در همین زمینه هشدار داده و گفته بود که ادامه خشونت‌ها خطر جنگ داخلی در افغانستان را افزایش داده است و جهان باید از این موضوع نگران باشد.

تخمین زده می‌شود که از سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام به دیگر پایگاه‌های این کشور در افغانستان رفته‌اند.

پایگاه بگرام که در یک ساعتی شمال کابل قرار دارد، توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه پنجاه میلادی ساخته شد. پس از هجوم شوروی سابق به افغانستان برای حمایت از دولت کمونیست این کشور در سال ۱۹۷۹، پایگاه بگرام به اصلی‌ترین پایگاه شوروی در زمان اشغال افغانستان تبدیل شد.

زمانی که نیروهای آمریکا و ناتو در سال ۲۰۰۱ این پایگاه را در اختیار گرفتند، جز ویرانه‌ای از آن بر جا نمانده بود. در سال ۲۰۰۶، دو باند پرواز در این فرودگاه با هزینه‌ای ۹۶ میلیون دلاری ساخته شدږ

این پایگاه بسیار بزرگ، یک برج کنترل، ۱۱۰ آشیانه هواپیما، سیستم‌های دفاعی متعدد، بیمارستانی مجهز و ساختمان‌های بسیاری را در خود جای داده است.   

بیشتر از جهان