نگرانی مردم افغانستان از وقوع جنگ داخلی پس از خروج نظامیان آمریکایی

قرار است نیروهای آمریکایی و ناتو، افغانستان را تا پنج ماه دیگر ترک کنند

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از مه به یازده سپتامبر سال جاری به تعویق  افتاده است-STR / AFP

شهروندان افغانستان از تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالت‌متحده امریکا، برای خروج سربازان کشورش از افغانستان استقبال می‌کنند اما نگران‌اند که خروج نظامیان خارجی، پیش از توافق صلح دولت افغانستان با طالبان، زمینه‌‌ساز بروز جنگ‌های داخلی را در این کشور شود.  

اعتقاد عمومی بر این است که امریکا و ناتو حتی اگر نه امروز اما بالاخره روزی افغانستان را ترک خواهند کرد و دوباره به کشورهای خود بازخواهند گشت و این افغان‌ها هستند که باید زمام سرنوشت خود را به دست گیرند و سرزمینشان را آباد و آرام کنند؛ اما آنان بر این نکته تاکید دارند که امریکا نباید پیش از توافق دولت افغانستان با طالبان، از این کشور خارج شود و زمینه‌ جنگ‌های داخلی را برای قدرت‌طلبان فراهم کند زیرا در آن صورت، هیچ قدرتی نخواهد توانست دوباره کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

سمیر کاکر، دانشجوی سال دوم اقتصاد است. او می‌گوید: «بالاخره امریکا و نظامیان خارجی افغانستان را ترک می‌کنند. امروز نه، فردا یا پس فردا. ما نگران خروج آنان نیستیم. باید روزی بروند؛ آنچه نگران‌کننده است، خروج غیرمسئولانه امریکایی‌ها است. آن‌ها دوباره به طالبان مشروعیت دادند و به همین دلیل، جنگ شدت گرفت. اکنون پیش از آن که طالبان را به توافق صلح وادارند، خود فرار می‌کنند و جنگ‌های داخلی را برای ما باقی می‌گذارند.»

جمشید نیازی، نیز دانشجو است. وی چنین اظهار می‌دارد: «متاسفانه باید بگویم که اگر امریکا پیش از توافق دولت ما با طالبان، افغانستان را ترک کند، همه دستاوردهای ما نابود خواهد شد؛ زیرا جنگ طالب با دولت ناتمام مانده است و دو طرف، هر روز زورآزمایی دارند؛ یکی برای حفظ قدرت و دیگر برای رسیدن به قدرت. امریکا از این وضعیت کاملا آگاه است اما نمی‌دانم چرا در تقلای آن است که افغانستان را چون گذشته، تنها رها کند و برود. امریکا نباید اشتباه گذشته را تکرار کند و اجازه دهد که افغانستان دوباره در آتش گروه‌های قدرت‌طلب بسوزد. امریکا و هم‌پیمانان آنان برود؛ اما پس از رسیدن افغانستان به یک صلح پایدار.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمزمه نگرانی‌های مردم افغانستان در رابطه با آغاز جنگ‌های داخلی پس از خروج نظامیان خارجی، پیش از یک توافق صلح میان طرف‌های درگیر جنگ در این کشور، در حالی به گوش می‌رسد که پس از خروج نظامیان شوری سابق از افغانستان، افغان‌ها تجربه‌ تلخ جنگ‌های داخلی را به یاد دارند و به همین دلیل اکنون نیز نگرانی‌های جدی خود را ابراز می‌دارند و تاکید می‌کنند که امریکا نباید پیش از توافق دولت افغانستان با طالبان افغانستان را ترک کند. آنان از بروز دوباره جنگ‌های داخلی و خانه‌به‌خانه، بیم دارند.

سلیم جاوید، که از جنگ‌های داخلی در این کشور خاطرات تلخ دارد، می‌گوید: «افغانستان دقیقا در همان وضعیتی قرار گرفته که زمانی که نظامیان شوری بیرون رفتند، داشت. وضعیتی که سرانجامش، جنگ‌های داخلی است. من تمام جنگ‌های داخلی را به یاد دارم؛ که به هیچ چیز رحم نمی‌کردند و هدف، فقط کشتن و ویرانی بود. هر کس دوست داشت بیشتر بکشد و بیشتر ویران کند و بیشتر پول به دست بیاورد. اگر این‌بار جنگ‌های داخلی شروع شود، بدتر و خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود و جان هیچ‌کس در امان نخواهد ماند و مسئولیت آن، بدون شک بر دوش امریکا است.»

شکران نوید، آگاه سیاسی، می‌گوید: «امریکایی‌ها برای مردم عراق چه صلحی آوردند که برای ما بیاورند. امریکا هر جا به نفعش باشد می‌رود و جایی که منفعتش تمام شد، فرار می‌کند؛ مانند افغانستان. بدون اجازه به افغانستان آمدند و در ظرف یک ماه، طالب و حامیانشان را نابود کردند اما دوباره، همین امریکا طالب را زنده کرد و حامیان این گروه را هویت بخشید و اکنون فرار می‌کند. متاسفانه باید بگویم که امریکا از روز نخست با افغانستان صادق نبود و همیشه در پی منافع خود  بود.»

این نگرانی‌ها در افغانستان در حالی افزایش یافته است که طالبان تاکنون به هیچ یک از خواسته‌های صلح‌طلبانه مردم و دولت افغانستان توجهی نکرده و همیشه برای رسیدن به قدرت سیاسی در این کشور، بر جنگ و زور تاکید داشته است. مردم افغانستان طرفدار خروج خارجی‌ها هستند اما بر این باورند که این خروج باید مسئولانه باشد و با مشورت افغان‌ها انجام شود.