گروه ایران، گروه سهل‌انگاری نیست

نگرانی‌ها درباره کیفیت تدارکات و بازی‌های دوستانه تیم ملی

تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی نیاز به اردوها و بازی‌های تدارکاتی پرشمار دارد - عکس: سایت فدراسیون فوتبال

قرعه‌کشی بازی‌های راهیابی جام جهانی قطر از مسیر آسیا برگزار شد. ایران با کره‌جنوبی، عراق، امارات، سوریه و لبنان بازی می‌کند. تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان و ویتنام گروه دیگر آسیا را تشکیل می‌دهند و گروه مرگ برای تعریف شرایط آن‌ها عنوان بیراهی نیست.

رویارویی با استرالیا، عربستان، چین و حتی عمان می‌توانست مسیر سخت‌تری را برای ایران بسازد. دو تیم اول هر گروه مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند و تیم‌های سوم هر گروه باید از مسیر دو پلی‌اف در جست‌وجوی صعود به جام جهانی باشند.

برنامه بازی‌های ایران اعلام شده است اما هنوز کسی نمی‌داند بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا متمرکز برگزار می‌شود یا تیم‌ها میزبان و میهمان خواهند بود. اگر بازی‌ها متمرکز برگزار نشود، شیوع کرونا در ایران و چند کشور دیگر که درگیر این بازی‌ها هستند می‌تواند اختلالاتی را در برنامه‌ریزی پدید بیاورد. در ضمن ورزشگاه آزادی تهران مجهز به تجهیزات کمک‌داور ویدیویی نیست و نمی‌دانیم تا آغاز مسابقات، فدراسیون ایران این تجهیزات را تهیه می‌کند یا این موضوع نیز به مشکلات میزبانی در ایران افزوده می‌شود. به گفته شهاب‌الدین عزیزی خادم این تجهیزات را یک شرکت ایرانی در ورزشگاه‌های ایران نصب خواهد کرد که کیفیت آن می‌تواند بحث‌برانگیز باشد.

برنامه بازی‌های ایران را مرور کنیم:

ایران - سوریه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

عراق - ایران، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

امارات - ایران، ۱۵ مهر ۱۴۰۰

ایران - کره جنوبی ، ۲۰ مهر ۱۴۰۰

لبنان - ایران، ۲۰ آبان ۱۴۰۰

سوریه - ایران، ۲۵ آبان ۱۴۰۰

ایران - عراق، ۷ بهمن ۱۴۰۰

ایران - امارات، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

کره جنوبی - ایران، ۴ فروردین ۱۴۰۱

ایران - لبنان، ۹ فروردین ۱۴۰۱

دو صعود پی‌در‌پی ایران به جام جهانی در دوره ۸ ساله مربیگری کارلوس کی‌روش، این توقع را در دوران تازه فوتبال ایران به وجود آورده است که صعود به جام جهانی رویا نیست. پروژه جدید فوتبال ایران می‌توانست دست‌کم صعود از مرحله گروهی در هر جام جهانی باشد. اما واقعیت‌های فوتبال ایران با این رویاها فاصله عمیقی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران از تجربه بین‌المللی برای حضور در مسیر جام جهانی برخوردار نیست و اگرچه در مرحله مقدماتی جام جهانی توانست در بازی‌های متمرکز در بحرین، با پیروزی‌های مهم مقابل بحرین و عراق، تیمش را به عنوان صدرنشین گروه به مرحله نهایی مسابقات ببرد اما فدراسیون فوتبال و هواداران فوتبال تردیدهایی درباره موفقیت با اسکوچیچ در آینده دارند. این تردیدها محصول بدبینی نیست.

تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی نیاز به اردوها و بازی‌های تدارکاتی پرشمار دارد تا بتواند برای این مسابقات آماده باشد. کیفیت مدیریت در فدراسیون فوتبال این اطمینان را ایجاد نمی‌کند که اردوها و بازی‌های تدارکاتی با کیفیتی مناسب برای این بازی‌ها برگزار شوند. اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی را نیز اهل مماشات با مشکلات فوتبال ایران می‌شناسند و شاید او از این جایگاه و تونایی و پشتیبانی هواداران فوتبال برخوردار نباشد که بتواند فدراسیون فوتبال را مجبور به کار و برنامه‌ریزی دقیق کند.

گروه ایران اگرچه گروه مرگ نیست اما رویارویی با کره‌جنوبی نمی‌تواند بر اساس ذهنیت سالیان اخیر در تقابل با کره‌جنوبی باشد. ایران اگرچه در دوران مربیگری کی‌روش کره‌جنوبی را بارها شکست داد و متوقف کرد اما کره‌جنوبی از قدرت‌های درجه اول فوتبال آسیاست و پیروزی‌های پیشین نمی‌تواند تضمین‌کننده برای آینده باشد.

کره جنوبی مقابل ایران ۹ برد، ۹ تساوی و ۱۳ باخت دارد و از ژانویه ۲۰۱۱ و پس از جام ملت‌ها، از ۶ مسابقه مقابل ایران، ۲ تساوی و ۴ باخت را ثبت کرده است. کره‌ جنوبی نزدیک به ۱۰ سال است مقابل ایران به پیروزی نرسیده، اما این‌بار می‌خواهد دهمین صعود پی‌در‌پی به جام جهانی را جشن بگیرد. ایران به تدارکات بزرگ، شناخت دقیق از حریف و کیفیت بالایی از مربیگری نیاز دارد تا از سد کره بگذرد. عراق نیز اگرچه در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل ایران شکست خورد اما صعودش با شکست هم تضمین شد و در مرحله بعدی با آمادگی بیشتر و رویاهای بزرگ‌تری مقابل ایران بازی خواهد کرد. عراق همیشه حریف خطرناکی برای ایران در آسیاست. حتی امارات و سوریه بدون رویای صعود به این بازی‌ها نمی‌آیند و آسان پنداشتن گروه ایران، رفتار سهل‌انگارانه‌ای است.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی ایران پس از برگزاری قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در گفت‌وگویی زنده با برنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «افتخار می‌کنم که سرمربی تیم به این مهمی شده‌ام و می‌دانم که چه مسئولیت بزرگی دارم. هفت برد اخیر ایران (دوره مربیگری اسکوچیچ با محاسبه بازی‌های دوستانه) نشان می‌دهد که ما از نظر روحی و روانی به سطح بسیاری خوبی رسیدیم. انگیزه بالایی داریم و برای این دور آماده هستیم که از بازی‌ها لذت ببریم. ما به خودمان نگاه می‌کنیم و توجه به عملکرد خودمان داریم. ما تجربه بازی با عراق و سوریه را هم داشتیم. برای ما فرقی نمی‌کرد که با چه تیمی همگروه شویم.»

بیشتر از ورزش