نخستین رمان تارانتینو پرفروش‌ترین کتاب آمازون شد

رمان «روزی روزگاری در هالیوود» با نسخه سینمایی تفاوت دارد

کوئنتین تارانتینو کارگردان به همراه بازیگران فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» در هفتاد و هفتمین جشنواره گلدن گلوب - KEVIN WINTER / AFP

نخستین رمان «کوئنتین تارانتینو» به نام «روزی‌، روزگاری در هالیوود»، تنها یک روز پس از انتشار در تارنمای آمازون، عنوان پرفروش‌ترین کتاب را به خود اختصاص داد. با آن که نام این رمان از فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» گرفته شده است، اما داستان آن با روایت فیلم تفاوت دارد. 

کوئنتین تارانتینو، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، و بازیگر آمریکایی است که جایزه نخل طلای بهترین کارگردان از جشنواره کن و جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه‌نویس را در کارنامه کاری خود دارد. 

در سال ۲۰۱۹ فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی و نویسندگی تارانتینو به نمایش درآمد که «روزی روزگاری در هالیوود» نام داشت و ستاره‌هایی چون «لئوناردو دی‌کاپریو»، «برد پیت» و «آل پاچینو» در آن بازی می‌کردند. ماجرای روایت در لس‌آنجلس رخ می‌دهد و زندگی یک بازیگر به نام «ریک دالتون» و بدلکارش، «کلیف بوت» را به نمایش می‌گذارد که رویای رسیدن به هالیوود را در سر دارد، اما پس از تحقق آرزوهایش با فراموشی و افول مواجه می‌شود.  

نخستین نمایش «روزی روزگاری در هالیوود» در جشنواره کن در سال ۲۰۱۹ با تحسین منتقدان روبه‌رو شد و در هفتاد و هفتمین مراسم «گلدن گلوب» جایزه بهترین فیلم کمدی را کسب کرد، و نیز جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای دی‌ کاپریو، و بهترین جایزه نقش مکمل را برای برد پیت به ارمغان آورد. این فیلم که با بودجه ۹۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در مدت نمایش بر پرده سینماها نزدیک به ۳۹۰ میلیون دلار فروش کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارانتینو درباره ماجرای این فیلم و شخصیت‌هایش به مجله تایم گفته بود: «در این فیلم‌ها، با افراد مالیخولیایی بیشتری سروکار داریم. شخصیت‌های هر دو فیلم با مرگ و زوال خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کارها مطابق با میل آنها پیش نرفته است و حالا گذشته آنها برجسته‌تر از آینده‌شان است. آن‌ها در سراشیبی عمر قرار گرفته‌اند.» 

تارانتینو پیش‌تر گفته بود که می‌خواهد پیش از بازنشستگی، ۱۰ فیلم بسازد و فیلم سینمایی «روزی روزگاری در هالیوود» نهمین اثر او بود. به نظر می‌رسد که کارگردان و نویسنده ۵۸ ساله هالیوود، قصد دارد همان طور که وعده داده بود، وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شود، چون نخستین رمان خود را در حالی منتشر کرده است که پیش‌تر اعلام کرده بود می‌خواهد یک سریال پنج اپیزودی از آن فیلم بسازد. 

او به مجله تایم گفته بود: «من از فیلم‌سازی لذت برده‌ام، اما بازنشستگی چیزی است که در سومین پرده از زندگی شغلی هر کارگردانی رخ می‌دهد. پرده اول سرآغاز داستان، و پرده دوم مواجهه با آن است. من ترجیح می‌دهم پرده سوم نمایش را که پایان ماجرا است، خودم انتخاب کنم.» 

پس از انتشار خبر فروش نخستین رمان تارانتینو، روز چهارشنبه ۲۹ ماه ژوئن، عنوان پرفروش‌ترین کتاب سایت آمازون به آن رسید. همچنین گفته می‌شود که تمام بلیت‌های ورودی سالن سینمایی که قرار است مراسم رونمایی کتاب در آن برگزار شود، به فروش رفته است. 

تارانتینو رمان «روزی، روزگاری در هالیوود» را با داستانی متفاوت از نسخه سینمایی نوشته است و شخصیت‌های اصلی داستان با نگاهی عمیق‌تر معرفی شده‌اند؛ اما داستان آن همچنان روایتگر ماجراهای ریک دالتون، بازیگر فراموش شده، و کلیف بوت، بدلکار او در زمان‌های مختلف است. رمان «روزی روزگاری در هالیوود» همچون نسخه سینمایی پر از تعلیق و صحنه‌های کمیک است. این کتاب را شرکت «سونی پیکچرز» همزمان با نسخه صوتی و دیجیتالی آن منتشر کرده است.

بیشتر از کتاب