کنایه احمدی‌نژاد به سخنان خامنه‌ای: مردم را کنار گذاشتید و شکست خوردید

«۳۰ گل خورده و بعد می‌گوید پیروزی عظیم، چون قرار بود ۷۰ گل بخوریم. خودتان را گول می زنید؟»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، به سخنان اخیر علی خامنه‌ای در مورد انتخابات واکنش نشان داد و در اظهاراتی صریح گفت که مردم از مناسبات حکومت جمهوری اسلامی کنار گذاشته شده‌اند.

احمدی‌نژاد گفت که او به حال کشور و آن کسی که می‌گوید انتخابات کم‌رونق امسال «پیروزی عظیم» بوده است، تاسف می‌خورد.

علی خامنه‌ای روز هفتم تیرماه در دیدار با ابراهیم رئیسی و مدیران قوه قضائیه، انتخابات را حماسه عظیم خواند و گفت که همه تلاش کردند مردم حضور نیابند ولی تیرشان به سنگ خورد: «امیدشان این بود که مشارکت مردم در انتخابات مثلا حدود ۲۰ درصد یا ۲۵ درصد باشد... خب با یک چنین وضعی، مردم این جور می‌آیند شرکت می‌کنند؛ با وجود کرونا که حالا با محاسباتی که آدم‌های کارشناس کردند، می‌گویند لااقل ۱۰ درصد از شرکت نکردن‌ها مربوط به کرونا است؛ که اگر چنانچه آن را محاسبه کنیم، نزدیک به ۶۰ درصد مشارکت است که مشارکت خوبی است... این‌ها چیست؟ این مشت محکمی است که مردم به سینه آن تحریم‌کنندگان و مخالفان و معارضان انتخابات زدند؛ مردم ایستادند؛ این واقعا حماسه است، این واقعا یک حرکت عظیم مردمی است. آن‌هایی که این تلاش را در ظرف این مدت کردند که مردم را از صندوق‌ها دور کنند، بازندگان این انتخابات‌اند.»

احمدی‌نژاد بدون نام بردن از علی خامنه‌ای گفته که حکومت مردم را کنار گذاشته است و اعلام پیروزی می‌کند: «یک انتخابات برگزار کردند و مردم را هم کنار گذاشتند؛ بعد توجیهاتی می‌آورند! بعضی مواقع انسان تاسف می‌خورد؛ اول به حال خودش و به حال کشور و بعد به حال آن فردی که می‌گوید پیروزی عظیم! دلیل او چیست؟ می‌گوید دشمنان بسیج شده بودند که انتخابات روی ۳۰ درصد بیاید، ما آن را روی ۴۰ درصد و خرده‌ای بردیم، پس پیروزیم! اصلا همین که مردم را کنار گذاشتید، این بزرگ‌ترین شکست است. وقتی مردم کنار گذاشته می‌شوند، اصلا پیروزی وجود ندارد. در متن شکست دارید حرکت می‌کنید. کدام پیروزی؟ پیروزی معنا ندارد. موفق شدیم مردم را کنار بگذاریم! ۳۰ گل خورده و بعد می‌گوید پیروزی عظیم، قرار بود ۷۰ گل بخوریم حالا ۳۰ تا خوردیم! چه پیروزی‌ای؟ خودتان را گول می‌زنید؟ با این می‌شود کاری کرد؟ و بعد به همدیگر تبریک می‌گویند. چه چیزی را تبریک می‌گویید؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. وزارت کشور اعلام کرد ۴۸ درصد مردم در این انتخابات شرکت کردند اما ناظران مستقل میزان مشارکت را بسیار کمتر از این رقم می‌دانند؛ ولی حتی با مبنا قرار دادن آمار وزارت کشور هم ابراهیم رئیسی تنها رای ۳۰ درصد از واجدان شرایط را به دست آورده است.

احمدی‌نژاد یکی از نامزدهای این انتخابات بود که مانند سال ۱۳۹۶ رد صلاحیت شد. او در واکنش به رد صلاحیتش اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد کرد. رئیس‌جمهور سابق ایران از شورای نگهبان خواست تا دلایل رد صلاحیت او را اعلام کند اما سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید این نهاد وظیفه‌ ندارد دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام کند.

رئیس‌جمهور سابق ایران در بخش دیگری از اظهاراتش از برنامه نامزدهای طرفدار علی خامنه‌ای برای بسط دیکتاتوری در کشور سخن گفت. او در واکنش به سخنان امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که گفته بود برای توسعه ایران باید حکومت برای ۱۰ سال یکدست شود، گفت: «به صراحت دارند بحث از مهندسی انتخابات می‌کنند، از قبل و بعد انتخابات. همین کاندیدای محترمی که آمده و گفته به نظرم اطلاع‌رسانی کرده که ما ۱۰ سال می‌بندیم و بعد از ۱۰ سال، نهادهای دموکراتیک بیایند و فعالیت کنند تا اتفاقی بیفتد. این یعنی چه؟... اینکه می‌گویند بعد از ۱۰ سال! یعنی می‌خواهیم ۱۰ سال دیکتاتوری کنیم، ۱۰ سال کشور را ببندیم، ۱۰ سال مردم کنار باشند، ما می‌سازیم و بعد به مردم می‌گوییم بفرمایید بیایید! شما مردم را از صحنه بیرون کرده‌اید، بعدا دوباره می‌گویید بفرمایید بیایید؟ چگونه می‌گویید بیایند؟»

احمدی‌نژاد به فضای بسته سیاسی در کشور هم اشاره کرد و گفت که نه رسانه آزاد وجود دارد و نه مردم حق اعتراض و تجمع دارند: «تجمع که نیست، رسانه مردمی هم که نیست، در فضای مجازی هم اگر کسی حرف بزند... دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف یک کلمه حرف زدند، یک سال است که آن‌ها را برده‌اند! این مردم چگونه باید بگویند ما ناراحتیم؟ در انتخابات آمدند گفتند ما ناراحتیم، باز هم دارند ماستمالی می‌کنند. در واقع خودشان را فریب می‌دهند. مشکل و عفونت پیدا شده، باید بیایید و آن را درمان کنید. اینکه می‌آیید روی آن را می‌پوشانید و می‌گویید پیروزی عظیم، قرار بود ۳۰ درصد بشود حالا شده ۴۸ درصد و پیروزی عظیم به دست آمده! چه کسی قرار گذاشته بود ۳۰ درصد بشود؟»

هشدار نسبت به عواقب دیکتاتوری و سرکوب مردم بخش پایانی سخنان احمدی‌نژاد بود: «اگر بخواهند همین مسیر را ادامه بدهند، چاره‌ای ندارند و باید مردم را محدود کنند. آدم تعجب می‌کند؛ دارند طرحی را در مجلس می‌گذارند که این فضای مجازی را هم محدود کنند. فکر می‌کنند اگر مردم را محدود کنند و کنار بگذارند، خودشان می‌توانند کاری بکنند. شما کسی نیستید، توانی ندارید، چه قدرتی دارید؟ هر کاری بخواهید انجام بدهید، باید از طریق مردم انجام بدهید. مردم را کنار گذاشتید، مردم هم به شما اعتماد ندارند، با شما همراهی نمی‌کنند و هیچ طرحی از شما به نتیجه نمی‌رسد؛ حتی اگر بهترین طرح‌ها و قوی‌ترین دولت‌ها را داشته باشید؛ که این هم جزو جوک‌های تاریخ است که مردم را کنار بگذارید و فکر کنید دولت قوی می‌شود.»