«دلتا» در تهران

تحقیقات نشان داده شدت این بیماری در افرادی که واکسینه نشده‌اند، بسیار بیشتر است

پیش‌بینی می‌شود موج پنجم کرونا از موج‌های قبلی به‌ مراتب سخت‌تر باشد - ATTA KENARE / AFP

از امروز چهارشنبه، ۶۳ شهر ایران در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. گونه «دلتا» ویروس کرونا که پیش از این از استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور به  استان‌های مرکزی وارد شده بود، حالا دیگر تا مشهد هم رسیده و تهران را هم درگیر کرده است. کارشناسان بارها درباره شیوع موج پنجم کرونا با ویروس دلتا هشدار داده بودند؛ نوع جهش‌یافته‌ای که نسبت به دیگر انواع کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد و این در حالی است که همچنان کمتر از دو میلیون نفر در کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ویروس نوع دلتا هم مسری‌تر است و هم افراد آسیب‌پذیر را انتخاب می‌کند. حالا موج پنجم کرونا در کشور با این ویروس آغاز شده است روزنامه دولتی ایران در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد، پایین آمدن سطح رعایت بهداشت اجتماعی و برگزاری تجمع‌ها و سفرهای تابستانی را از عوامل اوج‌گیری موج پنجم معرفی کرد. این در حالی است که روند کند واکسیناسیون عامل اصلی این مسئله دانسته شده است و گزارش دیگر رسانه‌ها نشان می‌دهد سالمندان در انتظار دریافت دوز دوم واکسن در صف‌های طولانی ساعت‌ها به انتظار می‌ایستند. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، به شفقنا گفته است: «تعداد زیادی از بیماران مسن در صف‌های واکسیناسیون مبتلا شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قدرت سرایت ویروس دلتا
«پایش‌های ژنومیک نشان می‌دهد که ویروس دلتای هندی با قدرت سرایت‌پذیری بالا، تهران و دیگر استان‌ها را درگیر می‌کند.» این خبر را علیرضا ناجی، رئیس موسسه تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اعلام کرده است. او با اشاره به نشانه‌های موجود گفته است که ویروس دلتا در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است. گزارش‌های وزارت بهداشت نیز حکایت از آن دارد که روند بستری افراد در روزهای گذشته افزایش داشته است و در حالی که برخی اعلام کرده‌اند کشور در آستانه ورود به موج پنجم کرونا است، مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با امتداد تاکید کرده است: «در پیک پنجم قرار داریم، نه در آستانه آن.»

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه یک هفته‌ است پایتخت به موج پنجم کرونا وارد شده، گفته است: «اگر روند افزایشی تا هفته آینده به همین شکل ادامه داشته باشد، تهران قرمز خواهد شد.» به گفته او، تا هفته گذشته روند ابتلا سینوسی و ثابت بود اما در یک هفته اخیر موارد بستری و سرپایی ۱۰ درصد افزایش یافته است.

ویروس دلتا که پیش از این با نام «نوع جهش‌یافته هندی» شناخته می‌شد، نسبت به انواع قبلی تا ۶۰ درصد قدرت سرایت بیشتر دارد و تاکنون در بیش از ۸۰ کشور جهان شیوع پیدا کرده است اما دیگر کشورها با واکسیناسیون گسترده ایمنی شهروندان خود را افزایش داده‌اند؛ چون با وجود اینکه اعلام شد نوع دلتا واکسن‌گریز است اما تحقیقات نشان داد شدت این بیماری در افرادی که واکسینه نشده‌اند، از دیگران بسیار بیشتر است.

ویروس دلتا نوع خطرناکی است که به گفته مینو محرز نسبت به انواع قبلی شدیدتر است و به همین دلیل او پیش‌بینی می‌کند موج پنجم کرونا از موج‌های قبلی به‌مراتب سخت‌تر باشد.

ویروس دلتا از استان‌های جنوبی به کشور وارد شد و در صورتی که در این شهرها محدودیت‌ ایجاد می‌شد، امکان انتقال آن به شهرهای دیگر کمتر بود؛ اما به گفته علیرضا ناجی، با وجود اینکه ویروس به‌ سرعت در حال سرایت است، کنترل و قرنطینه شهرهای قرمز به‌خوبی اجرا نمی‌شود و همین موضوع در کنار روند کند واکسیناسیون باعث شده است تا سویه دلتا در سراسر کشور پخش شود. او نیز پیش‌بینی کرده است که کشور در روزهای آینده با وضعیت خطرناکی روبه‌رو شود.

ویروس نوع دلتا علائمی همچون تب، سرماخوردگی، سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی و از دست دادن حس بویایی یا چشایی دارد اما هند به‌ تازگی اعلام کرده است که برخی افراد بین ۲۰ تا ۳۰ روز پس از ابتلا به ویروس کرونا، به خونریزی در ناحیه مقعد دچار شده‌ و برخی از آن‌ها نیز جان‌ باخته‌اند.

بیشتر از بهداشت و درمان