واکسن ایرانی «اسپوتنیک» رونمایی می‌شود

وزیر بهداشت ایران مدعی شد اثربخشی واکسن پاستور شش برابر واکسن آسترازنکا است

سعید نمکی اعلام کرد روز شنبه از واکسن «اسپوتنیک ایرانی» رونمایی می‌شود و روز سه‌شنبه برای واکسن پاستور مجوز مصرف اضطراری صادر می‌شود. وزیر بهداشت همچنین از صادرات واکسن ایرانی در زمستان خبر داده و این در حالی است که هنوز شمار افراد واکسینه شده در ایران به پنج میلیون نفر نرسیده است.

سعید نمکی که پیش‌تر نیز مدعی شده بود، ایران به زودی به یکی از پنج کشور تولید‌کننده واکسن در جهان تبدیل می‌شود، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در گلستان بار دیگر گفت: «باید برای تولید داخلی واکسن جشن ملی گرفت.» وزیر بهداشت در حالی از جشن ملی برای تولید داخلی واکسن سخن گفته که واکسن‌های ایرانی نه تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارند و نه به چرخه واکسیناسیون پیوسته‌اند. آن‌هم در شرایطی که وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در شهر تهران، سینوسی است و به گفته نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران: «در آستانه شیوع موج پنجم کرونا قرار داریم».

علاوه بر استان تهران، در برخی استان‌های جنوبی موج پنجم با انواع جهش‌یافته آغاز شده و با وجود شرایط موجود همچنان واکسیناسیون در ایران به‌کندی انجام می‌شود. این در حالی است که هفته گذشته وزیر بهداشت اعلام کرده بود واردات واکسن خارجی در کشور از سر گرفته شده و واکسیناسیون با واکسن داخلی «کووایران برکت» نیز به زودی آغاز می‌شود.

نمکی این بار از صدور مجوز اضطراری واکسن «پاستور» در روز سه‌شنبه خبر داد و با ادعای اثربخشی شش برابری آن در مقایسه با واکسن «آسترازنکا» گفت: «واکسن انگلیسی آسترازنکا روی گونه آفریقای جنوبی و برزیلی ۱۱ درصد اثر دارد و ما و کوبایی‌ها بررسی کردیم و دیدیم واکسن پاستور ۶۲ درصد اثر می‌کند یعنی نزدیک شش برابر واکسن آسترازنکا روی این گونه‌ها اثربخش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که آمار افراد واکسیناسیون شده در ایران هنوز به پنج میلیون نفر نرسیده، وزیر بهداشت از صادرات واکسن ایران در زمستان خبر داد و گفت: «روز شنبه واکسن اسپوتنیک ایرانی را با حضور سفیر ایران، رونمایی می‌کنیم»

به گزارش تسنیم، سعید نمکی با بیان اینکه واکسن «سیناژن» تولید ایران نیز در مرحله دوم آزمایش‌ها بالینی قرار دارد از واکسیناسیون جامعه هدف ایران تا پایان پاییز خبر داد و گفت: «امیدواریم تا پایان شهریورماه بتوانیم معلمان و نیروهای نظامی و انتظامی و گروه‌های پر خطر را پس از تزریق واکسن کرونا به افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص صعب‌العلاج که ۸۵ درصد مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهند واکسینه کنیم.»

سعید نمکی امیدوار است کل جامعه هدف ایران تا پایان پاییز واکسینه شوند و این در حالی است که هنوز بسیاری افراد ۷۰ سال به بالا موفق به دریافت دوز دوم واکسن نشده‌اند و جعفر صادق تبریزی، رئیس شبکه بهداشت، وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا از گروه‌های سنی ۷۰ سال به بالا خواست که برای دریافت دوز دوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و منتظر دریافت پیامک باشند. او از توزیع و تزریق یک‌میلیون دوز واکسن در حال حاضر خبر داد و اظهار امیدواری کرد در روزهای آینده یک‌میلیون دوز دیگر وارد کشور شود تا واکسیناسیون دوز دوم افراد بالای ۶۵ سال انجام از سر گرفته شود. 

روند کند واکسیناسیون، در کشور مسئله‌ای است که انتقادات زیادی را در پی داشته و وزارت بهداشت در نوک پیکان این انتقادات قرار دارد چون علاوه بر ناتوانی برای تامین واکسن موردنیاز، سیستم خدمات‌رسانی این وزارتخانه نیز با مشکلاتی روبروست.

رضا کرم محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا دلیل اصلی ضعف در واکسیناسیون را وضعیت زیرساخت‌های انسانی دانست و گفت: «چه چهار میلیون دوز واکسن وارد شود و چه ۴۰ میلیون دوز، در نهایت ما در ماه تنها به‌تناسب تعداد نیروی انسانی که برای تزریق واکسن داریم می‌توانیم واکسن تزریق کنیم و این مانند شیری است که یک ظرفیت محدود و مشخصی دارد و حتی یک سد آب هم پشت آن باشد از یک حجم مشخصی بیشتر خروجی ندارد.» به گفته او «ضعفی که به نظر می‌رسد، اکنون در روند واکسیناسیون وجود دارد، مسئله نیروی انسانی و زیرساخت انسانی این کار است.