مرحله دوم و سوم آزمایش بالینی واکسن ایرانی-استرالیایی اسپایکوژن در ایران انجام می‌شود

«واکسن اسپایکوژن با تکنولوژی ساخت پروتئین نوترکیب ساخته می‌شود و در صورت موفق بودن مراحل آزمایشی، در شرکت ایرانی سیناژن تولید خواهد شد»

واکسن اسپایکوژن با تکنولوژی ساخت پروتئین نوترکیب ساخته می‌شود-JACK GUEZ / AFP

رسانه‌های ایرانی به نقل از دکتر پیام طبرسی، محقق طرح مطالعاتی واکسن ایرانی-استرالیایی اسپایکوژن، از تکمیل دوره آزمایش بالینی این واکسن کووید-۱۹ در استرالیا خبر داده و گفته‌اند که مرحله دوم و سوم آزمایش در ایران ‌انجام خواهد شد.

دکتر طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: «فاز پیش‌بالینی و اول کارآزمایی بالینی واکسن در استرالیا آغاز شد و پس از آن که وزارت بهداشت این کشور آن را تایید کرد، وزارت بهداشت ایران پذیرفت که فازهای دوم و سوم آن در ایران انجام شود.»

او گفت که واکسن اسپایکوژن با تکنولوژی ساخت پروتئین نوترکیب ساخته می‌شود و در صورت موفق بودن مراحل آزمایشی، در شرکت ایرانی سیناژن تولید خواهد شد.

به گفته مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، آخرین تزریق نوبت دوم واکسن در پایان خرداد انجام شده است و نتایج آن تا پایان تیرماه مشخص خواهد شد. او گفت که واکسن اسپایکوژن در دو دوز تزریق می‌شود و در نوبت دوم آزمایش بالینی، این واکسن در فاصله سه هفته به ۴۰۰ داوطلب تزریق شده است.

چند هفته پیش کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران، در توییتی نوشت که فاز دوم آزمایش بالینی اسپایکوژن آغاز و فاز اول آن در استرالیا انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت بیوتکنولوژی برای تولید واکسن و تحقیقات دارویی «وکسین» که در آدلاید استرالیا مستقر است، در وب‌سایت خود از همکاری با سیناژن خبر داده و اعلام کرده است که واکسن کووید-۱۹ آن‌ها در هفته‌های آینده در ایران آزمایش خواهد شد. به نوشته وکسین، اگر مطالعات موفقیت آمیز باشد، این واکسن استرالیایی با نام تجاری «اسپایکوژن» را شرکت شرکت سیناژن در ایران تولید خواهد شد.

در وب‌سایت وکسین اعلام شده است که مرحله اول آزمایش بالینی را تیم تحقیقات مستقل دانشگاه آدلاید در تاریخ ۳۰ ژوئن و در بیمارستان رویال این شهر روی ۴۰ داوطلب ۱۸ تا ۶۵ ساله آزمایش کرده‌اند و نتیجه نشان داده که واکسن بی‌خطر است و می‌توان مرحله دوم و سوم آزمایش بالینی را آغاز کرد.

پیش‌تر در ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از رونمایی واکسن «اسپوتنیک ایرانی» و صدور مجوز اضطراری برای واکسن پاستور خبر داده و مدعی شده بود که ایران به زودی به یکی از پنج کشور تولیدکننده واکسن در جهان تبدیل می‌شود.

واکسن‌های ایرانی نه تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارند و نه به چرخه واکسیناسیون پیوسته‌اند؛ آن هم در شرایطی که وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در شهر تهران کماکان بالا است و مقام‌های ستاد کرونای استان تهران گفته‌اند که «در آستانه شیوع موج پنجم کرونا» قرار داریم.

روند واکسیناسیون در ایران کند و فاقد سازمان‌دهی مناسب است و بسیاری از افراد بالای ۷۰ سال هنوز دوز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌تر گفته بود که به زودی به ۱۰ میلیون نفر واکسن «کو-ایران»‌ تزریق خواهد شد. مسئولان ایرانی قبلا گفته بودند که تزریق واکسن ایرانی کرونا داوطلبانه است اما حالا با پایان یافتن ذخایر واکسن‌های چینی و روسی، به نظر می‌رسد که شهروندان گزینه دیگری غیر از واکسن ایرانی ندارند.