وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور در حال گسترش است 

در حالی که کشور با خطر موج پنجم روبه‌رو شده قول‌های وزیر بهداشت برای واکسیناسیون محقق نمی‌شود 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، وضعیت ابتلا به کرونا در نوار جنوبی کشور همچنان در حال گسترش است - عکس از تسنیم 

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: «وضعیت قرمز کرونا در نوار جنوبی کشور در حال گسترش است و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر با افزایش تعداد بیماران بستری روبه‌رو هستند.» 

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، با اعلام افزایش آمار مبتلایان به کرونا در هفته چهارم خرداد به ایسنا گفت: «علی‌رغم مشاهده روند کاهشی در موارد بستری و فوتی در هفته گذشته، متاسفانه آمار تعداد بیماران سرپایی مثبت افزایش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.» 

وزارت بهداشت در حالی از افزایش مبتلایان به کرونا در هفته چهارم خرداد خبر داد که پیش‌ از انتخابات از روند کاهش ابتلا به این بیماری خبر داد و از مردم خواست بدون نگرانی در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت کنند. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت: «وضعیت ابتلا به کرونا در نوار جنوبی کشور همچنان در حال گسترش است و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر با افزایش جدی تعداد بیماران بستری مواجه هستند.» او که پیشتر هشدار داده بود موج پنجم کرونا در حال شروع است، روند صعودی بیماران بستری در برخی استان‌ها را «زنگ خطر جدی» برای مدیریت همه‌گیری در کشور دانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیما سادات لاری فاصله ۷۰ درصدی رعایت دستورات بهداشتی را با حد مطلوب «زیاد» دانست اما اشاره‌ای به روند کند واکسیناسیون در کشور نکرد و در حالی که کشورهای همسایه مثل ترکیه افزون بر ۴۰ میلیون نفر از شهروندان خود را واکسینه کرده‌اند، هنوز واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا در ایران تکمیل نشده است. 
از سوی دیگر پس از مشاهده نوع دلتا در استان‌های جنوبی، نه‌تنها اقدام‌های پیشگیرانه لازم انجام نشد که توقف واکسیناسیون به دلیل پایان یافتن واکسن، شیوع ویروس در نوار جنوبی کشور را تسریع کرد. 

جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم از افزایش «نگرانی‌ها» به دلیل شیوع ویروس جهش‌یافته دلتا در مناطق جنوبی کشور خبر داد که در مواردی در پایتخت هم دیده شده است. او نیز با اعلام اینکه وضعیت در استان‌های جنوبی «متفاوت» است و باید مراقب باشیم، «سفرهای تابستانی» و «تحرکات اجتماعی» را عاملی «تهدید‌آمیز» برای گسترش بیماری دانست. 

مسئولان وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش درباره بروز موج پنجم کرونا با انواع جهش‌یافته هشدار داده‌اند اما در عین حال که روزها می‌گذرد و از سرعت بخشیدن به واکسیناسیون خبری نیست، مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند ایران به زودی به یکی از پنج کشور تولیدکننده واکسن تبدیل می‌شود و از زمستان صادرات واکسن را آغاز می‌کند. 

از سال گذشته (۱۳۹۹) که ویروس کرونا در کشور شروع شد تاکنون سعید نمکی، قول‌هایی داده است که نه‌تنها محقق نشدند بلکه درباره دلایل محقق نشدن آن‌ها هم به افکار عمومی پاسخی داده نشد. او اواخر اردیبهشت‌ماه وعده داد که تا یک‌ ماه دیگر ۱۴ میلیون نفر در کشور واکسن می‌زنند و حالا ماه خرداد در حالی تمام شده است که کمتر از پنج میلیون نفر واکسینه شده‌اند و معلوم نیست قول او درباره واکسینه شدن تمام جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز هم محقق شود. 

ایران با تزریق نزدیک به پنج میلیون دوز واکسن پس از کشورهای جامائیکا، بوتسوانا، بنگلادش و الجزایر با  تزریق دوز اول واکسن به ۴.۸ درصد از جمعیت کشور، در جایگاه صد و بیست و دوم واکسیناسیون جهانی قرار دارد. 

محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، با تاکید بر ضرورت تجدیدنظر در برنامه واکسیناسیون در کشور به ایلنا گفت: «پاسخگو بودن در حوزه‌ واکسیناسیون یکی از الزاماتی است که وزارت بهداشت تا به امروز باید به نحوی آن را عملی می‌کرد، چون حتی اگر معذوریتی پیش بیاید مردم می‌پذیرند، اما بی‌برنامگی را نمی‌پذیرند، بنابراین ما خواستار این هستیم که ضمن تولید واکسن، واردات آن هم به شکل مطلوب انجام شود تا زودتر به یک ایمنی مناسب دست پیدا کنیم.»

بیشتر از بهداشت و درمان