نیمی از جمعیت روستایی کشور به آب سالم دسترسی ندارند 

به گفته وزیر نیرو جمعیت روستایی برخوردار از آب سالم حدود ۱۰ میلیون نفر است

یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی، عدم دسترسی به آب سالم است - عکس از دیدارنیوز 

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، اعلام کرده تا پایان کار دولت دوازدهم، جمعیت روستایی برخوردار از شبکه آب سالم به اندکی بیش از ۱۰ میلیون نفر می‌رسد این در حالی است که جمعیت روستایی ایران بالغ بر ۲۰ میلیون نفر است و همچنان ۱۰ میلیون نفر دیگر از دسترسی به آب سالم محروم هستند. 

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان روز سه‌شنبه با دفاع از عملکرد دولت در زمینه آب‌رسانی به روستاها گفت: «در طول فعالیت دولت تدبیر و امید، بیش از هشت میلیون و ۹۲۷ هزار هموطن روستایی در بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ روستای کشور به شبکه‌های آب سالم و پایدار وصل شدند.» او اعلام کرده که هدف‌گذاری دولت این است که در مهلت باقی‌مانده این جمعیت را به ۹ میلیون نفر برساند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر نیرو دسترسی بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت روستانشین به آب سالم را «دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی» می‌داند. حسن روحانی نیز در بهمن‌ماه سال گذشته (۱۳۹۹) ادعا کرده بود که در سال ۹۲ فقط یک میلیون روستایی به آب سالم دسترسی داشتند و این رقم در دولت دوازدهم به ۱۰ میلیون نفر رسیده و این در حالی است که براساس اعلام مرکز آمار ایران ۲۶ درصد از جمعیت کشور را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهند به طوری که در حال حاضر بالغ بر ۲۰ میلیون روستایی و یک میلیون نفر عشایر هستند و دسترسی ۱۰ میلیون روستایی به آب سالم به معنای آن است که نیمی از جمعیت روستایی کشور از دسترسی به آب سالم محروم هستند. 

یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی، دسترسی نداشتن به آب سالم است. در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان مردم برای تامین آب مورد نیاز خود ناگزیر به حفر گودال‌هایی به نام هوتک می‌شوند. این هوتک‌ها بارها از کودکانی که برای برداشت اب می‌روند قربانی گرفته‌اند و آب آن‌ها نیز بهداشتی نیست. در بسیاری از مناطق محروم سیستم آبرسانی سیار نیز به درستی اجرا نمی‌شود. 

تنش آبی در برخی مناطق محروم استان‌هایی مثل سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی آنقدر زیاد است که در فصل‌ تابستان بسیاری مردم «نذر آب» می‌کنند اما حتی این طرح که هلال احمر متولی اجرای آن است و در سال‌های اخیر اجرا شده هم نتوانسته بسیاری از روستاهای ایران را از بحران کم‌آبی نجات دهد.