معاون وزیر نیرو: «می‌توان به‌طور واضح کمبود آب را حس کرد»

مسئولان کم‌بارشی را دلیل کمبود آب می‌دانند و متخصصان از مدیریت ناکارآمد انتقاد دارند 

۸۵ درصد مساحت کشور در خشکی است و ۵۰ درصد جمعیت ایران در نقاطی زندگی می‌کنند که تنها ۲۰ درصد منابع آبی وجود دارد - AFP

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ۸۵ درصد مساحت کشور در خشکی است و ۵۰ درصد جمعیت ایران در نقاطی زندگی می‌کنند که تنها ۲۰ درصد منابع آبی وجود دارد، گفت: «کمبود آب در کشور به‌وضوح حس می‌شود.» او از اداره آینده آبی کشور با «سند آب» خبر داد که به امضای چهار وزیر رسیده و اظهار امیدواری کرد گام نخست رئیس‌جمهور آینده آب باشد.  

بحران آب و خشکسالی در ایران به مرحله هشدار رسیده و به گفته قاسم تقی‌زاده خامسی، «به طور واضح» کمبود آب در کشور احساس می‌شود. بعد از بارندگی‌های سال ۹۷ که امیدها را برای پایان خشکسالی در ایران، افزایش داده بود، کشور در دو سال گذشته با کاهش قابل‌توجه بارش روبرو بوده و مسئولان از جمله معاون وزیر نیرو تغییر اقلیم و کاهش بارندگی را دلیل اصلی کمبود آب در کشور می‌دانند اما متخصصان می‌گویند علاوه بر کم‌بارانی، مدیریت ناکارآمد منابع آبی از جمله دلایل مهم بحران آب در کشور است.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم تفی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو با اشاره به بارندگی‌های سال ۹۷ بعد از ۱۲ سال خشکی گفت: «متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم امسال با کاهش بارندگی در کشور مواجه شدیم، به‌طوری‌که می‌توان به طور واضح کمبود آب را حس کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان هواشناسی اعلام کرده که ایران تا پنج سال آینده در وضعیت خشکسالی قرار دارد اما معاون وزیر نیرو پیش‌بینی این سازمان را قابل استناد نمی‌داند «چراکه ممکن است سال آینده ما شاهد بارش‌های بسیاری در کشور باشیم.» 

خامسی به «سند آب» به عنوان مرجع تعیین‌کننده برداشت آب در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «این سند در چند بخش و با تعیین رویکردهای آبی کشور تدوین شده و به امضای چهار وزیر رسیده است و معتقدیم آینده آبی کشور با این سند اداره می‌شود.» 

به گفته او در حال حاضر ۱۷ استان در کشور در حال کاشت برنج هستند و این در حالی است که فقط یک استان می‌تواند برنج بکارد و برخی از آن‌ها دارای تنش آبی‌اند. او اظهار امیدواری کرده که گام نخست رئیس‌جمهور بعدی آب باشد. 

معاون وزیر نیرو از مطلوب بودن ذخایر سدهای کشور خبر داد به‌طوری‌که چیزی بالغ‌بر ۵۰ تا ۶۰ درصد در آن‌ها آب وجود دارد و گفت: «تنها ۲۸ درصد کاهش ذخایر در سدهای کشور را داریم.» 

خامسی با بیان اینکه باید قبول کنیم در سرزمین خشک زندگی می‌کنیم و ۸۵ درصد از مساحت کشور ما خشک است و ۵۰ درصد از جمعیت کشور ما در نقاطی زندگی می‌کنند که تنها ۲۰ درصد منابع آبی وجود دارد. 

مسئولان ایران در حالی کم‌بارشی و قرار گرفتن ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک را دلیل خشکسالی می‌دانند که متخصصان محیط‌زیست می‌گویند، مدیریت ضعیف منابع آب وضعیت کنونی را ایجاد کرده است. مرداد سال گذشته محمد درویش، کارشناس محیط‌زیست و رئیس کمیته محیط‌زیست یونسکو به ایرنا گفت: «ایرانیان در پنج دهه گذشته ذخیره هزارساله آب خود را مصرف کردند.» نبود برنامه‌های منسجم و عملکرد جزیره‌ای سازمان‌های مختلف در کنار ایجاد بحران برای فعالان محیط‌زیست و در تنگنا قرار دادن آن‌ها وضعیتی را ایجاد کرده که کشور با کمبود جدی منابع آبی روبرو شود و این در حالی است که مسئولان همچنان برای جبران کمبود بحران آب، برنامه‌ریزی نتیجه‌بخشی ندارند