قول بایدن به اسرائیل: تحت نظارت من ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت

روسای جمهور آمریکا و اسرائیل در جریان ملاقات در کاخ سفید بر روابط دوستانه دوجانبه تاکید کردند

روسای جمهوری آمریکا و اسرائیل در کاخ سفید-SAUL LOEB / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با همتای اسرائیلی خود در کاخ سفید بر تعهد قوی خود نسبت به اسرائیل تاکید و گفت که منتظر ملاقات با نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل است.

یک روز قبل از این دیدار، حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه انجام شده بود. بایدن گفت که این‌ حمله‌ها به دستور او علیه شبه‌نظامیانی بود که مسئول حمله به نیروهای آمریکایی در عراق هستند.

بایدن روز دوشنبه گفت که در دوره او ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روون ریولین نیز گفت: «ما دوستان خوبی در کاخ سفید داریم و اسرائیل به دلیل منافع مشترک، متحدی بزرگتر از آمریکا ندارد.»

به گزارش فاکس، بایدن در ملاقات با روون ریولین گفت: «امروز درباره طیف گسترده‌ای از چالش‌ها شامل ایران گفت‌و‌گو می‌کنیم. می‌توانم به شما بگویم که در دوره من ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»

این در حالی است که ایران و آمریکا در حال مذاکره برای احیای برجام هستند. همچنین مقامات دولت ایران از توافق برای لغو بخشی از تحریم‌ها شامل لغو تحریم‌های مرتبط با دفتر خامنه‌ای خبر دادند. هرچند مقامات آمریکایی این خبر را تایید نکرده‌اند، اصل لغو تحریم‌ها را نیز تکذیب نکرده‌اند.

دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری نفتالی بنت در مقایسه با دولت بنیامین نتانیاهو، مخالفت کمتری با توافق هسته‌ای دارد. نتانیاهو به طور کلی مخالف احیای برجام بود.

وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا نیز اوایل هفته جاری با یکدیگر ملاقات کرده بودند.