پژوهش جدید، زمان اولین مورد ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد

«پدیده‌هایی مانند ویروس کووید‌-۱۹ مانند پدیده انقراض بسیار نادر است»

اولین مورد ابتلا به کووید را رسما در اوایل دسامبر ۲۰۱۹ تشخیص دادند، اما شواهد نشان می‌دهد اولین نفر پیش از آن مبتلا شده است - STR / AFP

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد اولین مورد ابتلا به کووید‌ـ۱۹ در بازه اوایل اکتبر تا میانه نوامبر ۲۰۱۹ در چین رخ داده است.

اولین مورد ابتلا به کووید را در اوایل دسامبر ۲۰۱۹ به طور رسمی تشخیص داده‌اند اما شواهد روزافزون نشان می‌دهد اولین نفر پیش از آن مبتلا شده است. پژوهش جدید سازمان بهداشت جهانی با همکاری چین در مورد منشا این ویروس نشان داد احتمالا اولین نفر بین میانه نوامبر و اوایل دسامبر آن سال مبتلا شده است.

پژوهشگران دانشگاه‌های کنت و ساوت بوهمیا نیز با این ادعا در مورد زمان پیدایش این بیماری موافق‌اند و زمان وقوع اولین مورد در چین را روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ تخمین زده‌اند. یافته‌های این پژوهشگران که بر اساس علم حفاظت محیط زیست است در نشریه پلوس پاتوژن منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد.

در این پژوهش آمده: «با استفاده از روش‌های به کار رفته در علم حفاظت محیط زیست توانستیم بازه زمانی احتمالی سرایت کووید‌ـ۱۹ از حیوان به انسان در چین و سپس پخش شدنش در کل کشورهای جهان را تخمین بزنیم.»

این پژوهشگران برای برآورد زمان پدید آمدن این همه‌گیری جهانی از روشی استفاده کرده‌اند که پیشتر برای تخمین زمان انقراض گونه‌ها به کار رفته است.

آنان نوشته‌اند: «پدیده‌هایی مانند ویروس کووید‌-۱۹ مانند پدیده انقراض بسیار نادر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش تاریخ پخش این ویروس در سطح جهانی نیز برآورد شده است. بر اساس یافته‌ها، اولین مورد خارج از چین روز ۳ ژانویه ۲۰۲۰ در ژاپن دیده شده است. پیشتر تصور می‌شد اولین مورد ۱۰ روز بعد از آن در تایلند رخ داده است.

بنا به برآورد نویسندگان این پژوهش، اولین مورد در اروپا روز ۱۲ ژانویه در اسپانیا و اولین مورد در آمریکای شمالی روز ۱۶ ژانویه در ایالات متحده دیده شده است، یعنی حدود شش هفته پیش از تشخیص اولین مورد در آمریکا.

در این پژوهش آمده احتمالا اولین مورد در بریتانیا روز ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ بوده است یعنی بیش از یک هفته پیش از اولین موردی که رسما گزارش شد و بدین ترتیب این کشور سومین کشور اروپایی بوده که دچار این همه‌گیری شده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز درست در همین روز بود که اعلام کرد بر اساس شواهد موجود این ویروس می‌تواند به دیگران سرایت کند. بنا به برآورد نویسندگان این پژوهش، این ویروس پیش از آن روز دست کم در هفت کشور جهان پخش شده بود.

دکتر دیوید رابرتز، نویسنده اصلی این پژوهش از دانشکده انسان‌شناسی و حفاظت محیط زیست دانشگاه کنت، گفت: «روش به کار رفته را ابتدا من و یکی از همکارانم ابداع کردیم تا زمان انقراض گونه‌ها را تخمین بزنیم. اما در اینجا از این روش برای برآورد تاریخ پدید آمدن و پخش ویروس کووید‌- ۱۹ بهره جسته‌ایم.»

او افزود: «کاربرد نوآورانه این روش فرصت جدیدی در عرصه انسان‌شناسی فراهم می‌کند برای درک نحوه پدید آمدن و پخش بیماری‌ها با در اختیار داشتن داده‌های کم.»

این پژوهشگران همچنین نوشته‌اند این تحقیق رویکرد جدیدی در برآورد تاریخ پیدایش بیماری‌های مسری دارد و در آینده از این روش می‌توان برای درک بهتر نحوه پخش سایر بیماری‌های مسری استفاده کرد.

© The Independent