بریتانیا داروی «آیورمکتین» را برای درمان کووید-۱۹ مطالعه می‌کند

اداره دارو و غذای ایالات متحده پیش‌تر علیه استفاده از آیورمکتین در درمان یا جلوگیری از کووید-۱۹ هشدار داده است

از روزهای آغازین همه‌گیری، آیورمکتین به گونه‌ای جنجال‌برانگیز یکی از درمان‌های احتمالی کووید معرفی شد - Luis ROBAYO / AFP

پژوهشگران اعلام کردند آیورمکتین، داروی ضد انگلی را که به صورت گسترده استفاده می‌شود، برای درمان احتمالی کووید-۱۹ مطالعه خواهند کرد.

این دارو که در سراسر دنیا برای درمان عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود، در بخشی از مطالعات آزمایشگاهی دانشگاه آکسفورد بررسی خواهد شد، چرا که از این دانشگاه خواسته شده است که داروهایی برای درمان بیماران کووید-۱۹ در خانه بیابد تا بهبود افراد سرعت یابد و از بستری شدن بیماران در بیمارستان جلوگیری شود.

از روزهای آغازین همه‌گیری، آیورمکتین به گونه‌ای جنجال‌برانگیز یکی از درمان‌های احتمالی کووید معرفی شد.

گرچه این دارو ضد عفونت‌های مسری نیست، اما مطالعات آزمایشگاهی دریافته‌اند که می‌تواند جلو بازتولید سارس-کوو-۲ را (که ویروس عامل ایجاد کووید-۱۹ است) بگیرد، اما برای این کار به دوز بسیار بیشتر و ناایمنی از این دارو نیاز است که در حال حاضر برای درمان با آیورمکتین تجویز می‌شود.

نتایج مطالعات بالینی هم متفاوت بوده است و برخی از مطالعات هیچ تاثیری از این دارو نشان نداده‌اند، در حالی که مطالعات دیگر گزارش داده‌اند که آیورمکتین احتمالا فوایدی دارد و میزان ذرات مسری و طول بروز نشانه‌های بیماری را در برخی از بیماران مبتلا به بیماری ملایم، کاهش می‌دهد.

با این حال، نبود اطلاعاتی از مطالعات کنترل شده و تصادفی در مقیاس بزرگ، باعث شده است که نتوان با اطمینان‌ گفت این دارو برای درمان کووید-۱۹ موثر است؛ اما در هر حال برخی کشورها مانند پرو، بولیوی، و کلمبیا تصمیم گرفته‌اند آیورمکتین را به بیماران خود تجویز کنند.

اداره دارو و غذای ایالات متحده پیش‌تر علیه استفاده از آیورمکتین در درمان یا جلوگیری از کووید-۱۹ هشدار داده است و بررسی سازمان دارویی اروپا نیز در ماه مارس نتیجه گرفت که «اطلاعات موجود، از استفاده از این دارو برای کووید-۱۹ در خارج از مطالعات بالینی دقیقا طراحی شده، پشتیبانی نمی‌کند.»

کریس باتلر، استاد دانشگاه آکسفورد و از محققان ارشد این پژوهش، گفت تیم او امیدوار است «مدارکی مستحکم به‌دست آورد تا تشخیص دهد که درمان با این دارو چقدر علیه کووید-۱۹ موثر است و استفاده از آن با هیچ فایده یا ضرری همراه خواهد بود یا خیر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت، این دارو همینک نیز در بازار جهانی در دسترس است و «مشخصات ایمنی خوب» کاملا شناخته شده‌ای دارد.

داوطلبانی که در این تحقیق شرکت می‌کنند، با انتخاب تصادفی به دوره سه‌روزه درمان با آیورمکتین سپرده خواهند شد. آنان سپس ۲۸ روز بعد با داوطلبانی که فقط از مراقبت معمول نظام پزشکی برخوردار بوده‌اند، مقایسه خواهند شد.

دکتر استفن گریفین، متخصص بیماری‌های مسری از دانشگاه لیدز، گفت بررسی این دارو در مطالعه مذکور «پاسخی نهایی به این پرسش خواهد داد که آیا این دارو می‌تواند به عنوان دارویی ضد مسری که سارس-کوو-۲ را هدف قرار می‌دهد استفاده شود، یا خیر.»

او گفت: «بسیار شبیه به مورد هایدورکسی‌کلروکوئین در گذشته، از این دارو به میزان معتنابهی استفاده خارج از کارکرد تعیین شده صورت گرفته است که در اصل بر اساس داده‌های آزمایشگاهی کشت سلول‌ها بوده است. با این حال، تاثیرات ضد مسری بودن این دارو فقط تحت چنین نظامی و در دوز بسیار بالاتری از آنچه در درمان‌های ضدانگلی استفاده می‌شود، دیده شده است.»

آیورمکتین هفتمین دارویی است که تاثیر آن در پژوهش مذکور بررسی می‌شود و در کنار داروی ضد مسری آنفولانزا با نام فاویپیراویر، مطالعه خواهد شد.

در ماه آوریل، پژوهشگران این تحقیق دریافتند که بودزوناید که دارویی برای درمان آسم است، می‌تواند میانگین دوران بهبود یافتن از بیماری کووید-۱۹ را برای بیمارانی که برای درمان نیاز به پذیرش در بیمارستان ندارند، تا سه روز کاهش دهد.

این دارو که همینک نیز در دسترس است و از طریق اسپری تنفسی روزانه دو بار به مدت ۱۴ روز  مصرف می‌شود، از سوی پزشکان «بسته به مورد» به بیماران تجویز می‌شود و به آنان اجازه می‌دهد که بیماران کووید-۱۹ را در خانه درمان کنند.

بررسی آیورمکتین در این آزمایش از سوی کارگروه دولت که وظیفه جست‌وجو و تولید نسل جدیدی از داروها را با امکان درمان ویروس کرونا در خانه بیماران بر عهده دارد، از نزدیک زیر نظر گرفته خواهد شد.

کارگروه مذکور که بر اساس الگوی تیمی تنظیم شده است که برنامه واکسینه کردن بریتانیا را عهده‌دار است، و بنا دارد پژوهش‌هایی را درباره درمان‌های امیدبخش ضدمسری پیدا و پشتیبانی کند که می‌توانند نرخ شیوع بیماری را کاهش دهند و زمان بهبود از کووید-۱۹ را تسریع بخشند.

سر پاتریک والاس در ماه آوریل گفت، امیدوار است که دو درمان موثر که به شکل قرص ارائه خواهند شد، به زودی در پاییز امسال در دسترس عموم مردم قرار گیرند و بریتانیا را به «لایه دفاعی دیگری» در کنار واکسن‌ها برای مبارزه با موج‌های شیوع احتمالی گونه‌های در حال ظهور ویروس، مجهز کنند.

© The Independent