واکسن‌های فایزر و مدرنا در موارد نادری باعث التهاب قلبی می‌شوند

پزشکان تا ۱۶ ژوئن ۸۷ مورد بیماری ناشی از عوارض جانبی واکسن فایزر‌ـ‌‌‌ بایون‌تک و چهار مورد مربوط به واکسن مدرنا را گزارش داده‌اند

پزشکان و بیماران باید گوش به زنگ علائم التهاب قلبی ناشی از تزریق واکسن مدرنا و فایزر باشند - Johan NILSSON / AFP

سازمان مقررات بهداشتی بریتانیا می‌گوید واکسن‌های فایزر و مدرنا در موارد نادری باعث التهاب قلب می‌شوند و پزشکان و بیماران باید گوش به زنگ علائم آن باشند.

بنا به خبرنامه‌ای که سازمان مقررات دارو و فراورده‌های بهداشتی (ام.اچ.آر.ای) بریتانیا اواخر روز جمعه (۴ تیر) منتشر کرد این واکسن‌ها باعث بروز آماس ماهیچه قلب (میوکاردیتیس) و پیراشاماس شده‌اند که به درد سینه و تنگی نفس منجر می‌شود. بر اساس این خبرنامه مردان جوان و کسانی که دوز دوم واکسن را تزریق کرده باشند بیش از همه در معرض این خطر قرار دارند.

میوکاردیتیس آماس ماهیچه قلب و پیراشاماس آماس غشای بیرونی قلب است. دستگاه ایمنی بدن در هر دو مورد در واکنش به بیماری یا سایر محرک‌ها باعث آماس می‌شود.

پزشکان تا ۱۶ ژوئن ۸۷ مورد بیماری ناشی از عوارض جانبی واکسن فایزر‌ـ‌‌‌ بایون‌تک و چهار مورد مربوط به واکسن مدرنا را گزارش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موارد از کل ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تزریق دوز نخست و ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تزریق دوز دوم فایزر‌ـ‌بایون‌تک و ۷۳۰ هزار تزریق دوز واکسن مدرنا تا همان تاریخ گزارش شده است.

سازمان مقررات دارو و فراورده‌های بهداشتی (ام.اچ.آر.ای) می‌گوید: «این موارد اغلب ملایم‌اند و افراد مدت کوتاهی پس از درمان استاندارد و استراحت بهبود می‌یابند.»

این سازمان افزود: «کارشناسان بهداشت باید گوش به زنگ علائم و نشانه‌های آماس ماهیچه قلب و پیراشاماس باشند. افراد واکسن‌زده هم به محض احساس درد جدید در ناحیه سینه، تنگی نفس، تپش قلب یا کژآهنگی (آریتمی) فورا باید به پزشک مراجعه کنند. در مورد بروز آماس ماهیچه قلب و پیراشاماس بعد از تزریق آسترازنکا نیز گزارش‌هایی دریافت شده است اما شواهد برای هشدارهای مشابه کافی نیست.»

مراجع تنظیم مقررات در ایالات متحده نیز به پزشکان هشدارهای مشابهی داده‌اند.

© The Independent