واکسن‌های ترکیبی کرونا واکنش ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ترکیب واکسن‌ها درپی مشاهده عارضه لخته‌شدن خون در تعداد نادری از دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا مطرح شد 

در بعضی کشورهای اروپایی به‌دلایل ایمنی اعلام شد افرادی که برای دوز نخست واکسیناسیون علیه کرونا آسترازنکا تزریق کرده‌اند، می‌توانند برای دوز دوم از واکسن‌های دیگر ازجمله فایزر-بیون‌تک یا مدرنا استفاده کنند- THOMAS KIENZLE / AFP

هم‌زمان با افزایش تعداد کشورهایی که استفاده از واکسن‌های ترکیبی کرونا را مجاز اعلام کرده‌اند، پژوهش‌های بیشتر بر روی ایمنی و کارآمدی استفاده از ترکیب دو واکسن مختلف به‌عنوان دوز اول و دوم واکسیناسیون انجام شده است. بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهد ترکیب دو واکسن که در ساخت آن‌ها از فناوری‌های متفاوت استفاده شده است، می‌تواند موجب تقویت واکنش ایمنی بدن نسبت به ویروس سارس-کوو-۲ بشود.   

ترکیب واکسن‌های کرونا در اروپا بعد از آغاز تزریق گسترده واکسن آکسفورد-آسترازنکا و مشاهده عارضه لخته‌شدن خون در تعداد بسیار محدودی از دریافت‌کنندگان این واکسن مطرح شد. بعضی از کشورهای اروپایی به‌دلیل نگرانی‌های احتمالی از ایمنی این واکسن، اعلام کردند افرادی که برای دوز نخست واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند، می‌توانند برای دوز دوم خود از واکسن‌های دیگر ازجمله فایزر-بیون‌تک یا مدرنا استفاده کنند. اما بعدتر، استفاده از واکسن ترکیبی به‌دلیل مشکلات احتمالی در توزیع و دسترسی به واکسن نیز در بعضی کشورها مطرح شد.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد بریتانیا از ماه فوریه برای بررسی امکان ترکیب واکسن‌های مختلف کرونا، پژوهشی موسوم به کام-کوو (Com-Cov) را آغاز کردند که همچنان ادامه دارد و براساس نتایج اولیه آن، ترکیب واکسن‌های فایزر-بیون‌تک و آکسفورد-آسترازنکا ایمن است، اما عوارض جانبی مرتبط با واکسن، ازجمله تب، در این حالت بیشتر خواهد بود که این خود نشان از واکنش ایمنی شدیدتر بدن است. واکسن‌های مدرنا و نواواکس هم در ماه‌های اخیر به این پژوهش افزوده شده‌اند و مطالعه ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه نیچر، پژوهشگران اسپانیایی در مطالعه‌ای بر بیش از ۶۰۰ نفر که همگی در دوز اول واکسن آسترازنکا دریافت کرده بودند، دریافتند در بدن افرادی از آن‌ها که در دوز دوم به‌جای آسترازنکا واکسن فایزر-بیون‌تک دریافت کرده‌اند، سطح بسیار بالاتری از پادتن‌های ضدکرونا نسبت تولید شده که در تست‌های آزمایشگاهی قادر به شناسایی و غیرفعال کردن ویروس سارس-کوو-۲ عامل بیماری کووید-۱۹ بوده است.  

نشریه بریتانیایی تلگراف نیز از نتایج اولیه پژوهشی در آلمان خبر داده است که براساس آن، با ترکیب واکسن‌های آسترازنکا و فایزر برای دو دوز واکسیناسیون، واکنش ایمنی بدن نزدیک به چهار برابر زمانی خواهد بود که تنها از یکی از این دو نوع واکسن برای هر دو دوز مورد استفاده قرار گرفته باشد. 

برای ساخت واکسن‌های مختلف کرونا که تاکنون مجوز استفاده اضطراری در جهان را دریافت کرده‌اند از روش‌ها و فناوری‌های مختلفی استفاده شده است. در واکسن‌های فایزر-بیون‌تک و مدرنا از فناوری جدید ام‌آر‌ان‌ای استفاده شده است که حامل بخشی از رمز ژنتیکی ویروس است. در واکسن‌های جانسون‌اندجانسون، آسترازنکا و اسپوتنیک‌وی، ویروس ضعیف‌شده سارس-کوو-۲ وارد بدن دریافت‌کننده می‌شود. واکسن‌های سینوفارم و سینوواک چین و همچنین کوواکسین هند با استفاده از ویروس غیرفعال سارس-کوو-۲ ساخته شده‌اند. در واکسن نواواکس نیز از پروتئین‌های ویروسی استفاده شده است. 

وقتی در دوزهای مختلف واکسیناسیون ضدکرونا از دو واکسن که با فناوری‌های متفاوت ساخته شده‌اند استفاده می‌شود، این در واقع این به‌معنای تحریک سیستم ایمنی بدن فرد به روش‌های گوناگون است که موجب واکنش بیشتر سیستم ایمنی بدن خواهد شد.