«حمله به ساختمان انرژی اتمی پهپادی نبود»

«احتمالا یک اقدام امنیتی خرابکارانه بوده و این موضوع ارتباطی با حوزه مسئولیتی قرارگاه پدافند هوایی ندارد»

نوع خرابکاری و عامل احتمالی آن هنوز روشن نیست-عکس از ایسنا

ساعاتی پس از اعلام حمله ناموفق به یکی از ساختمان‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی در حوالی کرج، یک مقام آگاه در قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت، این حمله «پهپادی» نبوده است.

برخی رسانه‌ها از جمله نیویورک‌تایمز و اورشلیم پست به نقل از منابع آگاه گزارش داده بودند که این حمله به یک پهپاد کوچک انجام شده است.

ایسنا به نقل از این مقام که نامی از او نبرده نوشت: «احتمالا یک اقدام امنیتی خرابکارانه بوده و این موضوع ارتباطی با حوزه مسئولیتی قرارگاه پدافند هوایی ندارد.»

این حمله در حالی انجام شده که مذاکرات احیای برجام در وین ادامه دارد و اسرائیل درباره آن ابراز نگرانی کرده است.

نور نیوز ظهر چهارشنبه از خرابکاری در یک ساختمان مرتبط با سازمان انرژی اتمی خبر داده بود. بر اساس این گزارش، این حمله که نوع آن روشن نیست، خسارت جانی و مالی نداشته است.

برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری ایلنا نیز گزارش کرده بودند این حمله علیه شرکت برکت انجام شده است. ایلنا نوشت: «حمله پهپادی دشمنان ایران به مجموعه دارویی برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام که درصدد تولید واکسن کروناست، ناموفق ماند.» ایلنا بعدا این خبر را از خروجی خود حذف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات جمهوری اسلامی معمولا در چنین مواردی دلیل انفجارها یا نحوه انجام خرابکاری‌ها را به طور روشن بیان نمی‌کنند و به طور مستقیم و غیر مستقیم مسئولیت چنین حمله‌هایی را به گردن اسرائیل می‌اندازند.

اسرائیل نیز هیچگاه این گزارش‌ها را تایید یا تکذیب نکرده است.

این در حالی است که اوایل هفته جاری نیز راکتور اتمی بوشهر از مدار تولید خارج شد.

قبل از آن نیز در فروردین ماه تاسیسات غنی‌سازی نطنز برای دومین بار هدف حمله قرار گرفت و انفجار بزرگی در آن رخ داد.

در تیرماه ۹۸ هم در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ نطنز انفجار رخ داده بود.

در یک سال اخیر مجموعه‌ای از انفجارها در زیرساخت‌ها و تاسیسات‌ هسته‌ای ایران روی داده است. کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی نیز به اسرائیل نسبت داده شده است.

نفوذ امنیتی از جمله دلایل موفقیت پروژه حذف فخری‌زاده اعلام شد. محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد از جمله چهره‌هایی هستند که به روشنی درباره نفوذ عمیق اسرائیل در ساختار امنیتی و مقامات رده بالا هشدار داده‌اند.