اورشلیم پست: ایران درباره لغو تحریم‌ها مبالغه می‌کند

آمریکا هنوز به طور رسمی به اظهارات واعظی واکنش نشان نداده است

محمود واعظی-عکس از تسنیم

با گذشت یک روز از اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی درباره توافق برای لغو ۱۰۴۰ تحریم به ویژه تحریم‌های مربوط به بیت خامنه‌ای، مقامات آمریکا هنوز به طور رسمی واکنش نشان نداده‌اند.

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند. دور ششم این گفت‌و‌گو‌ها به تازگی به پایان رسیده و از آنجایی که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی معرفی شده که کار خود را از نیمه مردادماه آغاز می‌کند، تیم مذاکره کننده او را در جریان روند مذاکرات قرار می‌دهد.

اکنون واعظی می‌گوید که مذاکره‌کنندگان درباره لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌ها شامل بیش از هزار تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی و تحریم‌های دفتر رهبر جمهوری اسلامی به توافق رسیده‌اند.

این در حالی است که هنوز هیچ یک از طرف‌های مذاکرات این اظهارات را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

اورشلیم پست در این زمینه به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: «همان‌طور که گفتیم راه طولانی بوده است ما به پیشرفت در مسیر درک متقابل ادامه می‌دهیم تا به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردیم. در جریان این مذاکرات پیچیده، مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند پیش‌نویس مهم‌ترین موضوعات را تدوین کنند اما همچنان تا زمانی که همه‌چیز مورد توافق قرار نگیرد، هیچ توافقی انجام نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارنظر محافظه‌کارانه هیچ اشاره مستقیمی به تایید یا تکذیب اظهارات واعظی ندارد.

پیش از این شماری از جمهوری‌خواهان هشدار داده بودند که دولت بایدن به دنبال لغو تحریم‌ها درقبال دریافت امتیازهای ناچیز است. به گفته منتقدان سیاست بایدن، تجربه نشان می‌دهد که تهران پس از دریافت امتیازهای مورد نظر، حاضر به مذاکره بر سر موضوعات گسترده‌تر نیست.

با این حال چهره‌هایی مانند جیک سالیوان، مشار امنیت ملی دولت بایدن که در دولت اوباما نیز مسئولیت مذاکره با جمهوری اسلامی را بر عهده داشتند، همچنان بر این باورند که می‌توانند مشکلات را یک به یک و نه در چارچوب توافقی گسترده با ایران حل کنند.

یکی از این موضوعات نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه درباره برنامه‌های موشکی و تحرک‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی است که در مذاکرات منتهی به برجام نیز نادیده گرفته شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که لغو تحریم‌های مرتبط با دفتر رهبر جمهوری اسلامی، شامل خود او، فرزند ارشدش مجتبی و دیگر وابستگانش از جمله اختلافات باقی‌مانده در وین بوده که اکنون به گفته واعظی حل شده است.

با این حال اورشلیم پست به نقل از منابع آگاه و با اطلاع از موضع دولت امریکا می‌نویسد که ایران درباره لغو تحریم‌ها «مبالغه» کرده است.