مدیر پروژه واکسن برکت مدعی ایمنی‌زایی ۹۳.۵ درصدی این واکسن شد

حسن جلیلی در حالی از درخواست ۱۲ کشور برای خرید واکسن برکت خبرداد که هنوز فاز سوم مطالعات بالینی آن تکمیل نشده است 

هنوز جمعیت افرادی که دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند به پنج میلیون نرسیده است- عکس از ایرنا

مدیر پروژه واکسن «کووایران برکت»، با ادعای ایمنی‌زایی این واکسن به میزان ۹۳.۵ درصد، گفت که تاکنون ۱۲ کشور برای خرید آن درخواست داده‌اند، و اعلام کرد که این واکسن به زودی در سبد واکسیناسیون کشور قرار می‌گیرد. این در حالی‌ست که سعید نمکی، وزیر بهداشت، یک ‌بار در روز دهم خرداد و یک ‌بار نیز در ۲۴ خرداد از آغاز واکسیناسیون با واکسن داخلی در «هفته آینده» خبر داده بود، اما واکسیناسیون در کشور همچنان به‌کندی انجام می‌شود. 

بر اساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده است، هنوز جمعیت افرادی که دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند به پنج میلیون نرسیده است و با این ‌حال، وزارت بهداشت، «ستاد اجرایی فرمان امام»، و ستاد ملی مقابله با کرونا، در خبرهایی پی‌درپی مدعی موفقیت ایران در تولید واکسن و حتی صادرات آن می‌شوند و در پاسخ به سؤالات و انتقادات درباره بحران واکسیناسیون، از قید زمانی «به زودی» استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن جلیلی، مدیر اجرایی پروژه واکسن برکت، با ادعای ایجاد ایمنی ۹۳.۵ درصدی این واکسن در افراد ۱۸ تا ۷۵ ساله گفت: «ایمنی‌زایی این واکسن نیز در سطح بسیار خوبی است.» به گفته او، مشخص شدن میزان اثربخشی واکسن در پایان فاز سوم ممکن خواهد بود، اما پیش‌تر مینو محرز اعلام کرده بود که واکسن برکت تا ۹۵ درصد موفقیت داشته است و بهتر از واکسن «سینوفارم» عمل کرده است. 
جلیلی همچنین از تاثیر واکسن برکت بر ویروس جهش‌یافته انگلیسی نیز خبر داد و مدعی شد: «تاکنون ۱۲ کشور جهان، از جمله کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی، و یک کشور اروپایی از ما درخواست کرده‌اند به آن‌ها واکسن صادر کنیم.» 
سعید نمکی نیز در هفته گذشته بارها اعلام کرده است که ایران به زودی به یکی از کشورهای تولیدکننده و صادر کننده واکسن تبدیل می‌شود. اما با در نظر گرفتن شرایط واکسیناسیون در کشور و نداشتن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی بر واکسن‌های ایرانی، این گفته‌ها بیشتر به ادعایی تبلیغاتی شباهت دارد تا واقعیت. 

جلیلی در حالی مدعی شده است که ۱۲ کشور خواستار خرید واکسن برکت شده‌اند که هنوز فاز سوم مطالعات بالینی آن تکمیل نشده است و تا پایان نیافتن فاز سوم، ارسال مستندات به سازمان بهداشت جهانی برای گرفتن تاییدیه ممکن نخواهد بود. 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۲۰ هزار داوطلب دوز اول واکسن برکت را دریافت کرده‌اند. وزارت بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود که دریافت واکسن ایرانی داوطلبانه است، اما توقف واردات واکسن‌های خارجی، گزینه دیگری جز انتخاب واکسن ایرانی در اختیار شهروندان نمی‌گذارد و این درحالی است که برخلاف وعده‌های پی‌درپی، حتی همان واکسن ایرانی هم هنوز در چرخه واکسیناسیون قرار نگرفته است و کرونا با ‌سرعت در حال انتقال و سرایت است.