واکسن کرونای کوبایی با نام «عبدالله» ۹۳ درصد موثر است

کوبا به دو واکسن تولیدی‌اش در هفته‌های آینده مجوز استفاده اضطراری خواهد داد

YAMIL LAGE / AFP

یک گروه دارویی وابسته به دولت کوبا روز دوشنبه، ۲۱ ژوئن اعلام کرد که واکسن ساخت آن‌ها با نام «عبدالله» حدود ۹۳ درصد ایمنی در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند.

چرا نام این واکسن عبدالله است؟ نام این واکسن از «نمایشنامه حماسی عبدالله» نوشته شده توسط شاعر مشهور کوبایی خوزه مارتی گرفته شده است. مارتی این نمایشنامه را در سال ۱۸۹۵ در سن ۴۲ سالگی نوشت. در این نمایشنامه «عبدالله» جنگجویی مصری است که در کشوری خیالی به نام نوبیا با اشغالگران خارجی می جنگد. مارتی معروف به داشتن گرایش به فرهنگ اعراب و تجلیل از آنها در بسیاری از شعرهایش است. بسیاری از قهرمان‌های نوشته‌های او ، شرقی هستند.

موسسه «بایوکوپا فارما» که در حوزه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در کوبا فعال است در حساب توییتری خود نوشت تزریق سه دوز از این واکسن فرد را در برابر کرونا مصون خواهد کرد.

این واکسن هم‌اکنون به مرحله نهایی آزمایشات بالینی رسیده است و انتظار می رود در اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه، مجوز رسمی استفاده از آن را از مقامات کوبا دریافت کند.

میگوئل دیاز-کانل، رئیس جمهور کوبا پس از اعلام این خبر، موفقیت دانشمندان کوبایی را به مردم کشورش تبریک گفت.

دیاز كانل در توییتر خود نوشت: «دانشمندان ما در انستیتو فینلای و مركز مهندسی ژنتیك و بیوتكنولوژی (بایوکوپا فارما) كه با دو بیماری همه گیر کرونا و تحریم روبرو هستند، همه موانع را پشت سر گذاشتند و دو واکسن بسیار موثر به ما هدیه دادند: سوپیرانا ۲ و عبدالله.

موسسه واکسن‌سازی فینلای نیز روز شنبه اعلام کرد که واکسن سوپیرانا ۲ که در حال تولید است، پس از مصرف دوز دوم  ۶۲ درصد و پس از دوز سوم تا ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود این واکسن نیز به زودی مجوز رسمی استفاده را دریافت کند.

اگر این دو واکسن پروانه مصرف دریافت کنند، همانطور که انتظار می‌رود، کوبا اولین کشوری در آمریکای لاتین خواهد بود که واکسن کرونا تولید کرده است. کوبا از سال ۱۹۶۲ تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشته است. تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهور ترامپ گسترده‌تر هم شده بود.

کوبا از دهه ۱۹۸۰ کار تولید واکسن‌های عمومی را شروع کرد و اکنون از ۱۳ واکسن عمومی در این کشور، هشت مورد آن تولید داخل است.

دولت کوبا واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت ۱۱.۲ میلیون نفری این کشور را تا ماه اوت به عنوان هدف تعیین کرده است و گفته همه جمعیت کشورش را قبل از پایان سال میلادی واکسینه می‌کند.

بیشتر از جهان