کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی در ایران از آغاز سال جدید

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن «سوبرانا-۲» در کوبا آغاز شده است و احتمالا در مکزیک نیز انجام می‌شود

تولید واکسن ضدکرونای سوبرانا-۲ به‌طور مشترک در انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن‌سازی فینلای کوبا پی‌گیری می‌شود- تصویر از حساب توییتر کیانوش جهانپور

محموله ۱۰۰هزار دزی واکسن ضدکرونای کوبایی برای انجام مرحله سوم آزمایش انسانی در ایران، عصر پنجشنبه، ۲۱ اسفندماه، وارد فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران شد. مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در ایران از روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود. 

ورود واکسن کوبایی به ایران برای انجام آزمایش انسانی، درحالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ۲۰ دی‌ماه، با رد هرگونه آزمایش واکسن‌ ضدکرونای کشورهای دیگر بر ایرانیان، گفته بود: «واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت درمان به حق نپذیرفت و قبول نکرد.البته برخی کشورها قبول کردند که کاری به آنها نداریم؛ بنابراین مردم ما مطمئن باشند آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، روز پنجشنبه در توییتی واکسن ضدکرونای کوبایی «سوبرانا-۲» (Soberana_02) را «نامزد واکسن کرونا» خوانده و از بارگیری این محموله در کاراکاس و ارسال آن از مبدا هاوانا، پایتخت کوبا، و از مسیر ونزوئلا به ایران خبر داده بود.

 

این محموله با یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۴۰ ونزوئلایی به ایران آمد.

سوبرانا-۲ واکسنی است که به‌عنوان واکسن مشترک ایران و کوبا از آن یاد می‌شود و مراحل تولید آن در انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن‌سازی فینلای کوبا پی‌گیری می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر قرار بود این واکسن در اسفندماه فاز سوم آزمایش انسانی خود را در ایران آغاز کند، اما به گفته مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ۱۹ اسفندماه، «با توجه به شرایط»، احتمالا کارآزمایی مرحله سوم این واکسن به بعد از تعطیلات فروردین موکول می‌شود. 

به گزارش وب‌سایت وزارت بهداشت و درمان ایران، به نقل از جهانپور، فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی (آزمایش انسانی) این واکسن «تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران» در هاوانا با موفقیت انجام شده است و فاز ۳ مطالعه بالینی نیز هم‌زمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران همچنین گفت که مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در کوبا در روزهای اخیر آغاز شده است؛ به گفته او، انستیتو پاستور ایران نیز «در روزهای ابتدایی سال جدید»، هم‌زمان در دست‌کم پنج دانشگاه علوم پزشکی خارج از پایتخت، مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن را آغاز خواهد کرد.

جهانپور همچنین در توییتی از ارسال این واکسن به ۴۸ مرکز در هاوانا و ۵ مرکز در ایران برای تزریق به ۱۰۰هزار داوطلب در دو کشور برای مرحله سوم کارآزمایی بالینی خبر داد.

 

خبرگزاری ایرنا نوشته است که مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن «سوبرانا-۲»، هم‌زمان با ایران و کوبا، در مکزیک نیز انجام خواهد شد.

واکسن «سوبرانا-۲» باید در دو دز با فاصله ۲۸ روز استفاده شود.

علاوه‌بر این محموله ۱۰۰هزار دزی «نامزد واکسن کرونا»، براساس اعلام سازمان غذا و دارو، تاکنون ۳۲۰ دز واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه، ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم اهدایی چین و ۱۲۵ هزار دز واکسن کووکسین شرکت باهارات بیوتک هند وارد ایران شده است. البته سازمان گمرک ایران تعداد واکسن‌های هندی را ۱۵۰هزار دز اعلام کرده است.

بیشتر از جهان