اختلاف‌های احمدی‌نژاد و خجسته از رادیو جوان تا امروز

آنچه شکاف میان دولت احمدی‌نژاد و صداوسیما را در زمان ریاست خجسته در رادیو بیشتر کرد، شبکه رادیویی جوان بود

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما، ادعای محمود احمدی‌نژاد را درباره ممانعت از سفر حسن خجسته، به اسرائیل تکذیب کرد. پس از آنکه حسن خجسته در یک توییت کنایه‌آمیز افرادی را که گفتند رای نمی‌دهند «حرامی» دانست محمود احمدی‌نژاد، برادر همسر علی خامنه‌ای را متهم کرد که قصد سفر به تل‌آویو را داشته و پس از دستور او برای جلوگیری از این سفر، حسن خجسته به دلیل «نجات از این رسوایی و منجلاب» از ریاست رادیو عزل شده است. اما ماجرای اختلاف احمدی‌نژاد و خجسته که این روزها دوباره سر باز کرده است به دهه ۸۰ بازمی‌گردد. وقتی‌که خجسته رئیس رادیو و احمدی‌نژاد شهردار بود.

اخراج بقایی از رادیو تهران

در سال ۸۲  وقتی‌ که محمود احمدی‌نژاد، شهردار تهران شد در حکمی اسفندیار رحیم مشایی را که در آن زمان مدیر شبکه رادیویی تهران بود به‌ عنوان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انتخاب کرد. پس از رفتن مشایی از رادیو، حسن خجسته برخی نزدیکان مشایی از جمله حمید بقایی را به دلیل «تخلفات مالی و اخلاقی» از رادیو اخراج کرد. حمید بقایی پس از ترک رادیو در شهرداری مسئولیت گرفت و پس از آن نیز همراه مشایی و احمدی‌نژاد به دولت رفت اما حتی اخراج حمید بقایی هم دلیل اصلی اختلاف‌های خجسته و احمدی‌نژاد نبود.

اخراج وحید یامین‌پور از شبکه جوان

 آنچه شکاف میان دولت احمدی‌نژاد و صداوسیما را در زمان ریاست خجسته در رادیو بیشتر کرد، شبکه رادیویی جوان بود که با گروهی از برنامه‌سازان جوان همچون «فرشید منافی» و «فرزاد حسنی» در برنامه‌های زنده‌ای مثل «روی خط جوونی» انتقادهای بی‌پرده و صریحی علیه دولت می‌کردند به خصوص پس از اینکه «وحید یامین‌پور» معاون گروه «جوان و اندیشه» شبکه جوان که از نزدیکان دولت نیز بود از این شبکه اخراج شد، اختلاف‌ها به اوج خود رسیدند.

یامین‌پور حتی زمانی که در رادیو جوان مسئولیت داشت بارها در وبلاگ خود عملکرد شبکه را نقد کرد. اوایل خرداد سال ۸۶ وحید یامین‌پور در وبلاگش نوشت که سردبیر برنامه «قرار شبانه» از یک فرمانده دفاع مقدس برای حضور در برنامه دعوت کرده و او به دلیل عملکرد شبکه جوان؛ این سردبیر را مورد انتقاد شدید قرار داده است. یامین‌پور برای این یادداشت تیتر «آبروریزی‌های مکرر ما» را انتخاب کرد. کمتر از دو هفته بعد وحید یامین‌پور از مدیریت گروه جوان و اندیشه رادیو جوان کنار گذاشته شد.

بیانیه وزارت ارشاد علیه رادیو جوان

در ۲۳ اسفندماه سال ۸۵ اتفاق بی‌سابقه‌ای افتاد، روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمانی که محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد بود، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن رادیو جوان به «سخن‌پراکنی و تشویش اذهان عمومی» متهم شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار این اطلاعیه در تاریخ رسانه‌ای جمهوری اسلامی از آن جهت بی‌سابقه بود که صداوسیما و رادیو جوان به‌ عنوان یکی از بخش‌های زیرمجموعه آن، زیر نظر مستقیم رهبری اداره می‌شود. با این‌ حال وزارت ارشاد به‌ عنوان ارگان زیرمجموعه دولت، این رسانه را متهم به «دروغ‌گویی، تخریب و تشویش افكار عمومی»‌ کرد و در بیانیه خود نوشت: «گویا هیچ متولی و مسئولی پاسخ‌گوی عملكرد نابه‌جای این رادیو نیست.»

عصبانیت دولت از عملکرد رادیو جوان، در سال‌های بین ۸۵ تا ۸۷ به آنجا رسید که برخی منابع غیررسمی خبر می‌دادند احمدی‌نژاد برای مدتی اجازه نمی‌داد ضرغامی در هیئت دولت حضور داشته باشد. در دی‌ماه سال ۸۶ هم رئیس وقت سازمان صداوسیما برای پاسخگویی درباره عملکرد این شبکه به مجلس رفت. از سوی دیگر حسن خجسته، معاون وقت صدا، نیز همواره در گفت‌وگوها و سخنرانی‌های خود از عملکرد رادیو جوان دفاع می‌کرد. او سوم اردیبهشت سال ۸۶ در جریان برگزاری هشتمین جشنواره رادیو درباره بیانیه وزارت ارشاد علیه رادیو جوان گفت: «هيچ سازمانی به سازمان ديگر نمی‌تواند دستوری بدهد اما می‌تواند اظهارنظر كند.»

انتخابات رادیو جوان

اوج اختلاف احمدی‌نژاد با مسئولان رادیو پس از برگزاری انتخابات مجازی رادیو جوان شکل گرفت که رسانه‌های حامی دولت مثل رجانیوز از آن به‌ عنوان «کودتا علیه دولت» نام بردند.

اتفاقی که تیرماه سال ۸۶ افتاد حامیان دولت و موافقان شبکه جوان را کاملا روبه‌روی هم قرار داد، انتخابات رادیو جوان هم‌زمان با دومین سالگرد ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد برگزار شد به این صورت که این شبکه از مخاطبان خود دعوت کرد از طریق پیامک بار دیگر به کاندیداهای ریاست‌ جمهوری سال ۸۴ رای بدهند و این در حالی بود که با گذشت یک‌سال، انتقادها علیه دولت در فضای عمومی جامعه به‌ شدت زیاد شده بود و رئیس‌جمهور وقت بین نسل جوان که مخاطب این شبکه بودند، پایگاه مردمی نداشت.

به همین دلیل اقدام رادیو جوان، مخالفت جدی حامیان دولت را در پی داشت و تکلیف آن دسته از حامیان دولت را که درباره مخالفت با این شبکه هنوز تردید داشتند روشن کرد، آن‌ها این کار رادیو جوان را «کودتا علیه دولت قانونی» می‌دانستند.

انتقادها و مخالفت‌ها با رادیو جوان، در سال ۸۶ به اوج خود رسید و در سال ۸۷ منجر به برکناری شهرام گیل‌آبادی از مدیریت رادیو جوان شد اما مخالفت‌ها درباره عملکرد رادیو همچنان ادامه داشت تا اینکه در دی‌ماه سال ۸۷ با حکم ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما، حسن خجسته به معاونت نظارت و برنامه‌ریزی رفت و محمدحسین صوفی معاون نظارت و برنامه‌ریزی جای او را در معاونت صدا گرفت.

محمود احمدی‌نژاد در تازه‌ترین اظهارنظر خود مدعی شده خجسته قصد رفتن به اسرائیل را داشته اما عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت صداوسیما، که گفته می‌شد به دلیل فشارهای موجود حسن خجسته را کنار گذاشت، با رد ادعای احمدی‌نژاد، گفت: «آقای دکتر حسن خجسته هرگز از معاونت صدا برکنار نشد بلکه به دلیل درخواست خودشان پس از ۱۰ سال ریاست رادیو، برای تمرکز بر حوزه‌های پژوهشی و مطالعاتی صداوسیما در سال ۱۳۸۷ به‌ عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان منصوب شد.»